tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post138994543807957527..comments2023-07-25T16:13:47.391+02:00Comments on Gerdaus skolblog: Konkurrens leder till betygsinflation?Mats Gerdauhttp://www.blogger.com/profile/05002909786406866176noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-52541346084522427202009-08-18T11:36:09.586+02:002009-08-18T11:36:09.586+02:00Som jag ser det finns den en stor risk med den sta...Som jag ser det finns den en stor risk med den starka fokuseringen på prov. Många lärare jag har pratat med uppger samtliga att fokus ligger på att skriva bra på prov och då givetvis även de nationella proven. Dessutom är det ju så att man ganska enkelt kan få en väldigt bra bild över hur dessa prov är upplagda och vad som kommer att testas. Jag tror inte heller att det har skett någon direkt betygsinflation, däremot tror jag att eleverna och lärarna har lärt sig tekniker för att skriva bra på proven. Vi blir helt enkelt bättre på att skriva prov, precis som man på universitetet efter ett tag "knäcker koden för att skriva bra" - följdfrågan blir då givetvis om man då med proven mäter det man avser mäta. Och om det gör det - räcker det då med kontroll, diskussioner och uppföljning för att lösa detta?Johannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-91487132581978272632009-08-18T09:10:44.740+02:002009-08-18T09:10:44.740+02:00Jag håller med om det. Det är inte så lätt det här...Jag håller med om det. Det är inte så lätt det här, men mer kontroll, diskussioner och uppföljningar av hur betygsättningen går till tror jag absolut behovs. <br /><br />När jag sedan läser Skolverkets kommentarer om Henreksons artikel i DN idag att det inte skett någon dramatisk betygsinflation sedan 2001, ger upphov till lite funderingar om i vilket syfte debattartikeln skrevs. Man kan skriva att antalet med högsta betyg ökat 28 gånger och det låter oerhört beslående. När Skolverket konstaterar att det är 700 personer i hela landet så kommer saken i ett annat läge. Efter inledande oklarheter och försiktighet med det då nya betygsstemet i slutet av 90-talet så utnyttjar man nu hela betygsskalan. Kloka kommentarer från Skolverket.Mats Gerdauhttps://www.blogger.com/profile/05002909786406866176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-30638692679824408702009-08-17T14:57:22.741+02:002009-08-17T14:57:22.741+02:00"den viktigaste förklaringen tror jag snarare..."den viktigaste förklaringen tror jag snarare är bristande kontroll och uppföljning av betygsättningen"<br /><br />Så länge vi inte endast betygssätter de kunskaper som visar sig i några få skriftliga prov så måste ju kontrollen och uppföljningen snarast ligga hos den enskilda skolan, eller möjligtvis i samarbete med den mottagande skolan i utbildningssteget över. Jag håller med om att skolorna måste bli bättre på detta; att diskutera betygssättning, samarbeta och se till att ledningen finns ute i verksamheten för att vara tillräckligt insatta för att kunna vara en del av kvalitetssäkringen.<br /><br />De nationella proven är inte godtyckliga på samma sätt som betyg, men de är godtyckliga på andra sätt (t ex urvalet av uppgifter och dagsformen); och mäter de verkligen det väsentliga?Anonymousnoreply@blogger.com