tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post5991538285507339548..comments2023-07-25T16:13:47.391+02:00Comments on Gerdaus skolblog: Mer valfrihet och kvalitet med ny skollagMats Gerdauhttp://www.blogger.com/profile/05002909786406866176noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-59144589929144596322009-06-15T17:31:55.455+02:002009-06-15T17:31:55.455+02:00Tack för ett riktigt bra svar, Mats!
Sedan jag sk...Tack för ett riktigt bra svar, Mats!<br /><br />Sedan jag skrev min första kommentar har jag förstått att det tionde året tydligen dels inte ska ersätta IV, och dels inte är tänkt som just år tio, utan snarare som ett extraår under resans gång, ju tidigare desto bättre. Det gör att den delen känns bättre än jag först uppfattade den.<br /><br />Utifrån det lilla som framgår av ditt svar verkar du ha en lovande inställning till de här frågorna.Linus Hellmanhttp://www.hell-man.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-18023148564145813802009-06-15T16:43:36.089+02:002009-06-15T16:43:36.089+02:00Ja, pengar kan man alltid diskutera. Nya statliga ...Ja, pengar kan man alltid diskutera. Nya statliga uppdrag ska alltid finansieras fullt ut av staten. Det lär väl framkomma i höstens remissomgång vad man tycker att det kostar. <br /><br />När det gäller IV så finns det faktiskt inte med alls i skollagsförslaget. Det kommer en PM från departementet om vad som kommer efter IV relativt snart tror jag. Ett tionde skolår/förlängd skolplikt tror jag inte på som en generell lösning. Som det beskrivits i tidningarna så blir jag också rätt fundersam. Den förlängda skolplikten gäller ju bara elever som börjat ett år senare eller gått om en klass någon gång (inte nian) och därför är 16 när de går i åttan och därmed kan sluta. Och det är ju inte tanken att de ska. Men elever som rent allmänt inte nått målen och inte gått om ska inte ha en längre skolplikt, det vore konstigt. Det som kommer efter IV måste vara en bred palett av åtgärder eftersom ungdomarna har så skiftande behov och förutsättningar. Vi får väl se.Mats Gerdauhttps://www.blogger.com/profile/05002909786406866176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-45491221628640847362009-06-15T15:21:01.673+02:002009-06-15T15:21:01.673+02:00Jag är inte lika euforisk som dig till den nu före...Jag är inte lika euforisk som dig till den nu föreslagna nya skollagen, men kan hålla med om att en del inslag är lovvärda. Samtidigt blir frågan varifrån pengarna ska tas. Nästan varenda enskild del som hittills lyfts fram innebär krav på ökade resurser eller andra kostnadskrävande insatser, men ingenstans ser jag något om att regeringen ämnar tillföra kommunerna medel till genomförandet av de här förändringarna. Dels riskerar det att göra den nya skollagen till en papperstiger - finns pengarna inte så finns de liksom inte - och dels känns det milt uttryckt rätt tveksamt att statsmakterna ålägger kommunerna en massa nya saker som kostar mycket stora pengar, utan att ta ansvar för finansieringen (däremot skulle man mycket gärna få återförstatliga skolan, an en rad skäl). Det är ju knappast så att kommunerna i dag satsar som de gör på skolan för att de anser att det är nivå som behövs, utan självklart handlar det om krassa ekonomiska överväganden. Dessutom är ju knappast våra regeingspartier heller förespråkare av skattehöjningar, så riktigt hur de här ekvationerna är tänkta att gå ihop har jag ytterligt svårt att förstå<br /><br />Ett exempel på något som både framstår som organisatoriskt dåligt, politiskt ologiskt och onödigt dyrt, är detta med möjligheten till ett tvingande tionde grundskoleår. Regeringen hatar ju gymnasieskolans individuella program som pesten (på många sätt något jag sympatiserar med), och har deklarerat att det ska avvecklas. Men tydligen ersätts det i stället bara av ett IV i grundskoletappning. Dessutom blir det organisatoriskt märkligt. I dag kan man samla de som behöver falla under IV:s vingar i en enhet under gymnasieskolans paraply, men som jag uppfattat nyordningen (jag kan ha missuppfattat den) så ska nu grundskolorna ta hand om de av eleverna som bedöms behöva ytterligare ett års studier för att slutföra sin grundskoleutbildning. För många skolor kommer det att handla om ett väldigt litet antal elever. Hur ska det organiseras? Blir det effektivt? Och vilken blir den reella skillnaden mellan den lösningen och dagens IV?<br /><br />Det finns en massa annat att reflektera över kring detta med skollagsförslaget, men jag nöjer mig här.Linus Hellmanhttp://www.hell-man.senoreply@blogger.com