tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post6766382128434287819..comments2023-07-25T16:13:47.391+02:00Comments on Gerdaus skolblog: MVG till Anita FermMats Gerdauhttp://www.blogger.com/profile/05002909786406866176noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-53596820035214578432009-03-01T10:07:00.000+01:002009-03-01T10:07:00.000+01:00Vad är det som gör ett kärnämne till ett kärnämne?...Vad är det som gör ett kärnämne till ett kärnämne? Är det inte ett ämne som vi alla behöver för att klara oss som samhällsmedborgare? Detta är politkens uppgift att göra detta urval. Vilka värden tynger mest? Vad eller vilka argument är det som säger att historia skall ersätta estetisk verksamhet? Vad är det som säger att elever ett yrkesinriktat program inte behöver kunskaper i estetik men behöver mer kunskaper i historia?<BR/><BR/>PatrikAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-9771554860363321622009-01-21T01:00:00.000+01:002009-01-21T01:00:00.000+01:00Hon föreslår att man ska ta bort musiken som kärnä...Hon föreslår att man ska ta bort musiken som kärnämne. Dummare får man leta efter, och det får mig att tvivla på de övriga förslagen med.<BR/><BR/>Som någon skrev någonstans: "vad bar, ta bort idrotten och musiken och få ett gäng fetknoppar som inte fattar vad kultur är bra för". <BR/><BR/>God Morgon.<BR/>Eller snarare: God natt.linlasjhttps://www.blogger.com/profile/12316108003106446174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8111111284382861806.post-65897795149367790912008-03-31T19:19:00.000+02:002008-03-31T19:19:00.000+02:00Hej!Jag håller med om att förslaget är väl värt et...Hej!<BR/><BR/>Jag håller med om att förslaget är väl värt ett MVG. Men jag anser att förslaget att ta bort lokala inriktningar och lokala kurser är utmärkt. Det är däri ett av de största problemen med den svenska gymnasieskolan ligger, och du verkar åtminstone medveten om problematiken. Det finns utrymme att spetsa till undervisningen i de högre kurserna om så skulle krävas. Lokala kurser är långt ifrån en förutsättning för detta. <BR/><BR/>Problemet idag är att många program som utger sig för att vara studieförberedande inte är det. Kurser byts ut mot andra kurser som inte är likvärdiga på något sätt. Det har funnits en övertro på att nytt kreativt tänkande skall utveckla skolan, detta är ett feltänk. Skolan bör bygga på befintlig forskning och inte vara en experimentverkstad, den är allt för viktig för det. <BR/><BR/>Du skriver: "Skolorna måste få kunna pröva nytt och göra egna kombinationer utifrån de behov och förutsättningar som finns." Varför då och oavsett behov? Som jag ser det är skolans uppgift att förbereda för högre studier och utveckla elevens tänkande och bildningsnivå, alternativt förbereda för yrkeslivet. Att avvika från de traditionella ämnena har enligt min erfarenhet aldrig lett till någon förbättring, men du har kanske något exempel? Det skall tillägga att jag syftar på teoretiska program. <BR/><BR/>Du skriver: "Hur skapar man utbildningar för de branscher som inte finns än eller som i alla fall inte har några starka organisationer bakom sig?" <BR/>Om du syftar på yrkesutbildningar finns det givetvis inget enkelt svar. Men syftar du på teoretiska program är svaret givet. Eleven bör få en gedigen grund att stå på, vilket tyvärr inte alltid är fallet idag. Experimenten bör lämnas åt högskolan.<BR/><BR/>JohanAnonymousnoreply@blogger.com