30 november, 2009

Lite utbildning på ungdomshem

I fredags besökte jag Sundbo Ungdomshem, en SIS-institution för tvångsvård av killar i åldern 16-20 år. Sundbo ligger i Fagersta kommun, vars slogan är ”här får du livstid”. Och det gav ju lite perspektiv åt det hela. Haha.

Anledningen till att jag åkte till Sundbo var att få se hur ett ”ungdomsfängelse” ser ut i Sverige. Här sitter säkert några av de värsta ungdomsbrottslingar som finns i Sverige, de var dömda för mord, dråp, misshandel och narkotikabrott bland annat. Jag såg ju ett ungdomsfängelse i Kanada, så för att få något att jämföra med blev det också ett besök på Sundbo.

Några skillnader kunde jag som lekman konstatera. I Kanada var det ett oerhört starkt fokus på utbildning och det var inte lika tydligt på Sundbo, även om de identifierat det som något viktigt att förbättra. På Brookside i Kanada fick de undervisning 4-5 timmar om dagen, redan från första början. På Sundbo kunde det vara en eller två timmar om dagen och mest i svenska, engelska och matematik. Här kändes det lite outvecklat, jag skulle vilja att killarna fick chans att ta igen mer av det de missat under skolgången tidigare.

Sundbo var mindre, men är med svenska mått ett stort ungdomshem med 36 platser. Brookside hade nästan 100. Brookside var också helt inhägnat medan Sundbo bara hade vissa delar bakom höga stängsel. Friheten verkade också lite större i Sverige.

Hur det var med behandlingen på Brookside vet jag inte, men de hade en tydlig idé med KBT på Sundbo och det verkade väldigt genomtänkt. Samtidigt kan man fundera lite över att utbildningsnivån på personalen är tämligen låg – och det är dessa som ska ta hand om de allra knepigaste ungdomarna. Går det ihop?

Inga kommentarer: