19 mars, 2009

Förbud mot bidrag till skolor?

Folkpartiet fortsätter på förbudslinjen. Förut var det mot matte på arabiska. Nu vill de förbjuda bidrag till religiösa friskolor om de kommer från organisationer som inte delar vår värdegrund.

Måste varje eventuell bidragsgivare uppge för staten vilken värdegrund man har? Åsiktsregistrering, vilket det faktiskt är frågan om, känns rätt främmande för mig. Kan jag som privatperson ge bidrag till en skola, kanske Transtrands friskola som jag gett pengar när de startade förra hösten mot kommunens vilja? Hur kan man särskilja stater eller organisationer från privatpersoner? Om man är rädd för att Saudiarabien ska pumpa in pengar i islamiska friskolor så kan ju pengarna lika gärna komma från någon rik prins och inte från den saudiska staten...

Och ärligt talat - hur stort är problemet? Populistikt säkert, men hur omfattande är det? Mig veterligt är det högst sällsynt. Finns det ens något sådant exempel? Mer vanligt i diskussionen är ju att friskolan delar ut pengar till sina ägare...

Jag blir lite bekymrad över att förslaget på ny rektorsutbildning aldrig kommer från fp-ledda utbildningsdepartementet och att skollagen ständigt skjuts framåt. De frågorna känns mer brännande att få fram. Hur har man tid att arbeta fram förslag om att förbjuda något som knappats ens existerar i stället?

Inga kommentarer: