07 april, 2009

Äckliga skoltoaletter

Sveriges Radio har granskat elevtoaletterna i 150 skolor i landet och det är under all kritik på många håll. Var fjärde skola brister sägs det. När jag ser bilderna är jag verkligen benägen att hålla med.

Man kan ju gärna lägga till omklädningsrum och duschutrymmen också. Verkligen inte inbjudande till att duscha efter gympan. Varför gör man inget åt det här? Jag är övertygad att skolorna själva inte skulle låta det vara om de fick förfoga över resurserna själva.

Samtidigt blir jag lite konfunderat över att det verkar finnas lagar som föreskriver att det ska finnas minst 1 toalett per 16 elever. Min närmaste skola har 450 elever - ska den alltså ha 30 toaletter? Visst vore det bra, men det viktigaste måste ju ändå vara att de som finns verkligen sköts och är hygieniska?! Vad är vitsen med fler äckliga toaletter? Jag blir lite trött på såna här arbetsmiljölagar (för det är väl en sån?) som utgår från att allt går att reglera i detalj. Det kan lätt bli absurt, som när en kommun (Heby) fick skadestånd av arbetsdomstolen därför att städpersonalen fick lyfta upp dammsugaren från golvet upp på scenen i matsalen.

Inga kommentarer: