14 april, 2009

Skolnyheter i påsk

Det var påsklov även för mig. Inget bloggande, även om det är svårt att låta bli. Fast om man läser DN i helgen så spelar det ingen roll, de fyller ändå ingen funktion... Men att bara räkna kommentarer känns lite enfaldigt av DN, det är väl antalet läsare som är intressant? Det finns ju människor som inte vill vara offentliga med sina synpunkter. Och det är ju också något av en demokratifråga, att en förtroendevald redovisar vad han/hon tycker om olika saker och sen får var och en välja vad man vill läsa och inte. Jag har i alla fall 500-600 unika läsare varje vecka och det blir bara fler och fler, vilket jag verkligen tycker är roligt. Så jag fortsätter.

Estetiska programmet ska vara kvar på gymnasiet, skriver DN Kultur i torsdags. En liten aptitretare inför den efterlängtade gymnasiereformen som kommer om någon vecka och jag tycker att det är jättebra, något som också bekräftades när jag besökte Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje häromveckan. Det är en så speciell utbildning att det bör vara ett eget program. En av de intressantaste frågorna där blir skolornas frihet. Gymnasieutredarens förslag innebar att olika lokala lösningar helt skulle utrangeras ur gymnasiet och det gillar inte jag ett dugg. Det finns väldigt många exempel på bra utbildningar som det finns behov av och som ungdomar är intresserade av. När man rensar i den något vildvuxna floran idag så ska man bara ta bort ogräset, inte allt som växer. Och det tror jag inte man gör heller.

Täby kommun gjorde fel vid avknoppningen av Tibble gymnasium, konstaterade Kammarrätten i en dom i torsdags. Jag har inte läst domen än, men uppenbarligen har allt inte värderats korrekt. Det här är oerhört snårig materia och regeringen borde komma med förslag som både förenklar och förtydligar tycker jag. Att länsrätten kommer till en slutsats och kammarrätten till en annan visar att rättsläget är tämligen krångligt och alla vore ju betjänta av klarare regler.

Inga kommentarer: