07 juni, 2010

Medborgarskolans friskolor

Idag är det möte med styrelsen för Medborgarskolans friskolor. Jag har förmånen att vara ordförande där sedan några veckor tillbaka. Hedersamt och lärorikt. Det är lätt att dela de värderingar som finns i Medborgarskolan, det humanistiska studieförbundet. Det är bildning i fokus, lite vidare än bara utbildning. Alla kan lyckas och det är roligt att lära sig. En hel del kultur finns med också.

Medborgarskolan i Stockholm har ett bolag som driver tre skolor, Spanska skolan i Solna, Textila gymnasiet och Påhlmans gymnasium i Stockholm. Det är tre ganska små och nischade skolor. Jag hoppas kunna bidra till att skolorna utvecklas.

Jag har varit ordförande i en kommunal utbildningsnämnd, nu är jag ordförande i kommunfullmäktige, och ser skolan från det perspektivet. Med friskolestyrelsen blir bilden på något sätt komplett. Det ska bli roligt att få bidra till att skapa bättre utbildningsmöjligheter för ungdomar också på detta sätt.
Säkert kan någon ha åsikter om att jag som riksdagsledamot sitter i en friskolestyrelse. Men kan Thomas Bodström sitta i Pysslingens styrelse, så kan väl jag sitta i Medborgarskolans? Drygt en kvarts miljon barn och ungdomar går i friskolor, det kan ju vara bra att det finns någon i riksdagen som ser verkligheten från deras horisont också och inte bara från kommunens.
Ska bli intressant och berikande att se friskola inifrån. Det är första gången jag sitter i en friskolestyrelse. Jag var med om att starta ett föräldrakooperativt dagis för mina barn på 80-talet, men det var något annat. Redan inser man den totala nödvändigheten att hela tiden ha överskott. Det blir påtagligt för hela verksamheten. Blir det röda siffror så hotas allt på en gång. Det är inte fråga om aktieutdelning, Medborgarskolan har inga sådana ägare, men man måste bygga upp en buffert. Det ger stabilitet och trygghet åt alla elever och lärare. Därför är de rödas förslag om vinstförbud så idiotiskt.

Inga kommentarer: