18 maj, 2009

Förstatliga skolan ingen universallösning

Folkpartiet vill förstatliga skolan och vill att vi i Alliansen ska gå till val på detta gemensamt och genomföra det under nästa mandatperiod (SR). Glöm det!

Jag tycker att det är ett gigantiskt feltänk bakom det förslaget. Analysen haltar betänkligt. Det är en enkel lösning på ett svårt problem. Visst finns det kommuner och skolor som inte sköter sig, jag har skrivit om en del sådana exempel här tidigare. Man ryser verkligen i vissa fall över hur bedrövligt det kan vara.

Men är lösningen att förstatliga? Blir allt bättre då? Nej, så är det självklart inte. Det räcker med att titta på hur staten sköter de verksamheter man redan ansvarar för, för att konstatera att det finns stora brister där också. Alltså: det är bristande ansvar som orsakar problemen, inte fel huvudman. För att gå till den mest likartade verksameten - högskolorna - kan man konstatera stora skillnader i likvärdighet och kvalitet. Ett statligt huvudmannaskap borgar inte för hög kvalitet eller likvärdighet. Utbildningar ifrågsätts, examensrättigheter dras in, studenter erbjuds bara några få timmars undervisning i veckan trots att det är heltidsstudier. Eller varför inte militären, Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan. Bristande likvärdighet i bedömningar och kvalitet finns även här. Lika lite som lösningen där är att förändra huvudmannaskapet så kan det vara det när det gäller grund- och gymnasieskolan. Det är inte där problemet sitter.

Brister i likvärdighet och kvalitet rättar man bättre till på annat sätt. Det gäller att få alla nivåer att ta sitt ansvar. Jag hoppas t ex att möjligheten att stänga dåliga skolor och bötfälla kommuner som inte tar sitt ansvar kommer snart. Det skulle radikalt förbättra förutsättningarna och göra att dåliga alternativ försvinner.

Drömmen om en bättre skola förverkligas bäst med konktreta åtgärder än felriktade förändringar som flyttar makt och befogenheter från den enskilda skolan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, härligt Mats. ... Eller hur duktiga staten är på att vara chef över;
* polisen,
* försäkringskasssan,
* arbetsförmedlingen,
* försvaret och
* tio eller hundra (!) verksamheter till där man misslyckas delvis eller kapitalt. Staten som huvudman är i princip bara garant för att det kommer att gå åt skogen.

För att inte tala om när skolan var statlig! Den var och är ett tydligt bevis därpå; att följa regler, inte att uppnå resultat var ALLTID viktigast.

Anonym sa...

Straffsystem för att fixa till verksamheter som inte fungerar i en offentlig verksamhet är i mitt tycke helt absurt.
En skola fungerar inte, då stänger vi den.
Bra idé, då har vi några hundra lever som inte har en skola att gå till.
En skola bryter mot reglerna för att få den allt för knappa budgeten att gå ihop. Händer hela tiden, framförallt med när det gäller assistenter och extraresurs till elever i behov av särskilt stöd.
Lösning vi ger dem böter, vilket innebär ännu mindre pengar vilket framtvingar ännu fler regelbrott för att få budgeten att gå ihop.

Det är offentlig verksamhet, den skall kosta pengar för att senare inbringa pengar i någon annan verksamhet. Inte ett företag som skall tjäna pengar nu. Straff är en absurditet och ett gigantiskt misstag.
-----

Mats Gerdau sa...

Det vore ju intressant att höra vad anonym har för lösning på hur offentliga verksamheter som inte fungerar tillfredsställande ska bli bättre? Eller ska man som i sossarnas Sverige bara låtsas som om det regnar och att allt är bra? Och låta tusentals ungdomar glida genom skolan utan att få de kunsaper de behöver och har rätt till...? Sanktioner är självklart inte det enda eller ens den första lösningen, men behövs ändå i slutänden när annat inte fungerat.

Petter sa...

Nej tyvärr har jag inte så många andra förslag till det, men det jag vill påpeka är att tanken på ekonomiska straff mot kommuner som inte sköter sina åtaganden är ett "feltänk". Offentlig verksamhet är inte och skall inte vara styrd av pengar i första hand. Den skall vara styrd av behov, men i och med att vi bestraffar med ekonomin som verktyg så försämrar vi samtidigt möjligheterna för att få något bättre gjort.

Sen vill jag påpeka att alternativet till en hårdare linje inte per automatik är att vi låter elever glida igenom skolan utan kunskaper som de har rätt till.

Du säger skälv att den svenska skolan är bättre än sitt rykte, och det är helt sant, men lite i underkant. Den Svenska skolan är nämligen väldigt mycket bättre än sitt rykte. De allra flesta skolor fungerar alldeles utmärkt trots kommunernas misskötsel av skolan. (Ja jag anser att kommunerna sköter skolan extremt dåligt och jag förordar att staten återigen tar över.)

Jag tycker istället att vi skall titta över de stora strukturproblemen som finns i skolan idag. Senast igår presenterades en rapport som visade att det är de anställda på en skola som avgör hur resultatet blir.
http://svtplay.se/v/1583134/skl_lararna_avgorande_for_skolan
Den är iofs gjord av SKL så hur vinklad den är kan jag inte svara på. Hur skall vi då kunna få till ett arbetsklimat i våra Svenska skolor som gör att lärarna vill stanna i skolan, och att de orkar fortsätta att vara intresserade och engagerade under lång tid. Genom att hota med sanktioner? För mig går det inte ihop.

Nä börja med att se till att vi återigen får koncentrera oss på kärnverksamheten. Vi skall undervisa. När det är gjort så får vi utvärdera och sedan får vi ta nästa steg.

Sluta snacka om straff för att vi skall undvika symptomen. Se till att hitta orsaken.

Mats Gerdau sa...

För att ta ett aktuellt exempel - Perstorps kommun. Där har man bestämt att införa fyradagarsvecka på en lågstadieskola.

Det tycker jag att staten ska ingripa mot. Kommunen har bland de sämsta resultaten i landet och rankas 277 av 290 av SKL. Det är helt enkelt inte acceptabelt.

Förstatligande leder ju inte per automatik att resultaten blir bättre, eller hur? Här måste något göras. Dagens instrument är inte tillräckliga.

Tar man en annan parallell - statens egna skolor, högskolorna. Där finns en effektiv inspektion där bristande kvalitet kan leda till indragna examensrättigheter. Det är inte helt ovanligt att så sker. Det fungerar och det leder till en påtaglig skärpning bland de som får sina examensrättigheter ifrågasatta.

Petter, din modell är ju att man låter det vara som det är alternativt väntar på att skolan förstatligas och tror att allt blir bra då. Det tycker jag faktiskt är en naiv och lite verklighetsfrånvänd lösning som medför att tusentals elever inte får de kunskaper de har rätt till.

Petter sa...

Hej igen efter ett para dagar på jobbet med alldeles för mycket att göra.

Vill bara påpeka att jag inte ser förstatligandet av skolan som en lösning på problemen. Det är bara en konsekvens av att kommunerna sköter det så erbarmligt dåligt. Precis som du säger, något som inte fungerar skall vi fixa till. Kommunerna missköter skolan, därför skall de inte ha huvudmannaansvaret. Idag finns det två alternativ till kommunen som huvudman. 1. Staten. 2. helt och hållet gå över till privata intressen som kan driva skolor.

För de andra vill jag påpeka att jag inte alls säger att vi skall låta saker och ting bero. Vad kom det ifrån, snacka om att läsa in konstigheter i ett svar. Jag sa, leta upp orsaken till att det är som det är och sluta behandla symptomen. Jag sa inte låt det vara och så får vi se hur det går.

Ditt exempel med Perstorps kommun är precis vad jag pratar om. Klart att vi inte kan göra så det är ju absurt och det är klart att Pertorp inte skall få göra så. Självklart.

Problemet är bara att Perstorp sina neddragningar så synligt att du kan peka med hela handen säga ifrån. De flesta andra kommuner drar ner på skolan med osthyvel. Urholkar möjligheterna för att skapa en god inlärningsmiljö, töjer på kollektivavtalen till bristningsgränsen och får med det en verksamhet som ser sund ut på ytan men som bara är en hårmån från katastrof. Skall vi gå in och bestraffa de kommunerna också?

Min poäng är att vi inte löser problemet genom att hota med ekonomiska konsekvenser. Vi löser problemet genom att ta en ordentlig titt på hur skolan fungerar och sedan förklara varför det är som det är.

Jag förordar inte att staten tar över skolan för att lösa problem. Jag förordar det för att kommunerna inte löser uppgiften, och framförallt för att skolan i Sverige idag inte är likvärdig. Med andra ord det spelar roll om du bor i Malmö eller Lund.

Mats Gerdau sa...

Här har vi uppenbarligen olika uppfattning. Du tror att skolan blir bättre om staten tar över. Jag tror inte att det är huvudmannaskapet i sig som avgör om skolan är bra eller dålig, det är ansvarstagandet och det kan brista både i kommuner och hos staten och olika friskolor.
Likvärdigheten är också ett intressant begrepp. Det är väl ingen som tror att skolan var likvärdig på den statliga tiden? Det var stora skillnader mellan Lund och Malmö då också. Liksom det är mellan utbildningarna på olika statliga högskolor.

Jag ser kravet på förstatligande som en enkel lösning på svåra problem och de finns ju tyvärr inte...

Slutligen blir jag lite konfunderad över dina inlägg. Å ena sidan tycker du att de flesta skolor fungerar alldeles förträffligt, å andra sidan missköter kommunerna skolan. Hur går det egentligen ihop? Vad är det som missköts om det fungerar bra?

Petter sa...

Det har du rätt i där är jag nog lite tvetydig, men tyvärr är det ju så med svåra stora och komplexa frågor, det finns inget enkelt svar.

Låt mig försöka förklara.

Det jag säger är att många skolor fungerar bra, antagligen de flesta. Ja faktiskt så tror jag det.
Dock så ser jag en oroväckande trend där kommunerna inte alls prioriterar skolan och att det finns mycket okunskap i kommunerna om skolfrågor i allmänhet. Det tar sig uttryck helt galna förslag. Såsom fyradagarsvecka osv.

Jag håller med dig om att Föstatligandet av skolan inte alls är en lösning på problemen. Absolut inte, jag tycker bara att staten borde vara huvudman för all utbildning i Sverige. Kommunaliseringen var ett misstag och det borde rättas till. Det är hela saken. Så ja vi har inte samma åsikt om det.

För övrigt så vill jag bara passa på att tacka för den här bloggen. Bra skrivet och många gånger bra rutet.

Mats Gerdau sa...

Tack! Roligt med lite diskussion.