20 maj, 2009

Konferens om Framtidens lärande

I förmiddags var jag på Factory i Nacka strand där en konferens under namnet Framtidens lärande 2009 går av stapeln. Det handlar om skolutveckling och IT, 450 deltagare. Synd bara att det inte är de som bäst skulle behöva detta som är här, utan mest eldsjälarna.

Lyssnade först på framtidsforskaren Thomas Fürth som alltid är rolig och intressant att lyssna på. Hans infallsvinklar och perspektiv är så himla spännande. Han vänder på begreppen på ett väldigt nyttigt sätt.

Jag tog med mig några saker om dagens unga som är viktiga att förhålla sig till när man skapar framtidens skola. Det ena är att valfriheten och kräsenheten tilltar och att ungdomar röstar med fötter och plånbok om de inte är nöjda. De sitter inte och väntar. Det andra är att kraven på personliga lösningar ökar. De vill ha skräddarsydda lösningar. Det tredje är att unga väljer framtidsmöjligheter framför ett specifikt yrke. Det fjärde är att hoten är att det inte finns några valmöjligheter och att göra felaktiga val.

Det här måsta naturligtvis påverka vår politik och hur vi bygger en modern skolpolitik. Något att fundera över.

För mig är IT en självklarhet i en modern skola. Det går inta att tänka bort. IT möjliggör ökad individualisering och nya lärstilar och att man kan välja både tid och plats och på vilket sätt man vill lära sig. Det utmanar skolans monopol på lärande vilket en del, både lärare och politiker, har svårt med. Jag tycker att det är bra.

Väldigt frimodiga och duktiga elever från kommunala gymnasiet YBC i Nacka deltog i en paneldiskussion med mig och två andra politiker och två näringslivsrepresentanter. Frånsett att jag fick hjärnsläpp i början så var det en bra diskussion, men som så ofta blir vi lätt för eniga när vi står på sådana här scener. Man vill ju inte polemisera med varandra, men när Mikael Damberg (s) säger att hans parti gjort ett stort omprövningsarbete så kan man ju bara önska att det vore sant. Eller i alla fall att vi får några konkreta bevis för att det är så. I den politiska vardagen har vi inte sett det. Idag när vi röstar om kårobligatoriets avskaffande så röstar de emot - ingen omprövning här inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tak for de interessante oplysninger