30 september, 2009

Reflektioner från Falkenberg och Varberg

Ingen votering idag, det enda ärendet som skulle avgöras var ett betänkande om modernisering av IKT-standardisering inom EU och alla var överens. Det ger ju lite utrymme att sammanfatta några reflektioner efter besöken i Halland i måndags, eftersom jag inte hunnit med det tidigare. Vilken fantastisk övergång, eftersom ett av besöken handlade just om IKT.

Båda väldigt givande besök, tack alla som ställde upp!

I Falkenberg var det besök på Söderskolan, där elevena på högstadiet fått egen dator sedan två år tillbaka. Erfarenheterna är mycket goda som jag skrev om häromdagen. Men det är ändå något visst att se och höra på plats. Det kan vara små detaljer som spelar roll. Eleverna var - naturligtvis - nöjda med projektet och kunde inte tänka sig att gå tillbaka till kollegieblocken igen. Tyvärr måste de det, eftersom systemet inte gäller gymnasiet i Falkenberg än. Snacka om tidsresa... Jag har förresten svarat folkpartisten i Trelleborg idag (här).

Det eleverna lyfte fram var att man alltid har materialet med sig, inget kommer bort. Papper knölas ihop i botten på väskan, går sönder, försvinner. Matteboken och pennan glöms fortfarande ofta, men datorn glömmer de aldrig. "Det är ju som att gå hemifrån utan skor, det gör man bara inte" som en kille sa.

En franskalärare sa att det blivit betydligt lugnare på lektionerna och att man kommer igång snabbare. Nu tar alla fram datorerna och det blir mindre prat. De stör inte varandra på samma sätt som tidigare. Även om en del spelar spel (fast man inte får) så stör de inte andra i alla fall.

På franskalektionen som jag besökte skulle eleverna göra en egen meny. Mycket roligare på datorn, då kunde de samtidigt lägga till bilder och göra menyn snygg och med översättningsprogram hitta egna maträtter som de själva gillar. Lite annat än att göra samma uppgift med bara papper och penna. En fråga jag ställde är om mer tid ägnas åt formen - i franskafallet att googla fram matbilder - i stället för att lära sig franska. Det var inte alls lärarens uppfattning. Elevaktiviteten i rummet var också högre, när jag jämför med mitt praobesök på Lidingö för några veckor sedan.

Jag var redan innan besöket övertygad om att IT skapar mer motivation bland eleverna och jag är väldigt stärkt i den uppfattningen. Eleverna jobbade mer hemma också sa de.

I Varberg besökte jag Lindbergskolan, en ganska stor skola på landet lite utanför Varberg. Vilken entusiastisk rektor och förskolerektor! De hade en tydlig pedagogisk vision om ett lärande i långsiktigt perspektiv. Jag vet inte om det är bättre eller sämre än någon annan modell, men tydligheten och konsekvensen i hur de organiserat skolan imponerar. Och just att tro på sin idé och omsätta den i praktisk handling är en nyckelförmåga hos en rektor. Föga förvånande har just den här skolan också bäst måluppfyllelse av alla skolor i kommunen.

Detta stärker mig i ledarskapets betydelse för en bra skola och det är något som kommunen också satsar mycket på. Det är en framgångsfaktor.

Fler borde lära av Varberg och Falkenberg. De som dömer ut kommunera för att inte klara sitt ansvar borde kanske åka dit exempelvis. Allt är inte perfekt, men jag såg i alla fall mycket bra verksamhet.

Inga kommentarer: