03 september, 2009

Vinst eller förlust

Har just debatterat i Aktuelltstudion med Veronica Palm (s) om man ska förbjuda vinster i friskolor eller inte. Upprinnelsen är en artikel i DN idag som hävdar att en privat förskola gick med 3 miljoner i vinst första året och det låter onekligen väldigt mycket. Frågan är vad man ska göra åt det och vad som är det verkliga problemet.

Jag vill angripa dåliga skolor, medan sossarna angriper vinstrika skolor. Frågan är vad som är värst. Är det ok med dåliga skolor så länge de inte går med vinst? Det är ju bra att företag är framgångsrika och ger överskott, de behöver buffertar för kommande behov och det skapar stabilitet för eleverna. Tänk om alla skolor hade en ekonomi som SAAB i stället, vore det bättre?
Argumentet att skattepengar inte ska gå till vinster är rätt hårresande. Vägbyggen, elleveranser och matförsäljning borde då omedelbart stoppas, för det sköts ju av företag som går med vinst på skattebetalarnas pengar. Varför är det finare att sälja pennor och kopieringsmaskiner än skoltjänster? Med sitt sätt att resonera angriper sossarna marknadsekonomins grunder.

Nej, det måste vara kvaliteten som är det viktiga. Dåliga skolor ska bort, oavsett om de går med vinst eller inte. Och en lag som möjliggör just detta inför vi i vår. Varför är sossarna emot det?

4 kommentarer:

Mathias Elovsson sa...

Hej.
Såg dig i debatten i Aktuellt igår, och har bara en liten detalj jag vill belysa. Du hävdade att privatisering/avknoppning skulle öka valfriheten. I fallet Kulturkrabaten i Årsta har det blivit precis det motsatta, när Lena Ström för en spottstyver (ca. 600000 kr) fått överta förvaltningen av fyra förskolor. Var finns valfriheten där?
Jag har som princip inget emot att en privat driven förskola går med vinst, det är väl utmärkt. Men när ägaren plockar ut 3,2 miljoner, samtidigt som vi föräldrar jobbar på kvällar med att rusta upp våra barns dagis med motiveringen att det är snålt om pengar, då måste även du förstå att man ser rött.

Anonym sa...

Hej!
Har själv arbetat flera år inom en friskola som du prisar Engelska skolan.(Vinsten på IES var 14 mille 2008)Varför inte säga rent ut att vinsten är viktigaste inom hela friskoledebatten.Inte kvaliteten och barnen.Detta har inte med politiska åsikter att göra!! Utan empati och medmänsklighet när man ser vad barnen går miste om.Skulle det inte sticka i dina ögon om ditt barn får betyg i alla ämnen som sjunker på gymnasiet..Jag var tvingad att sätta betyg..Annars söker inga elever till IES..

Mats Gerdau sa...

Mathias, ja självklart förstår jag att du som förälder blir upprörd. Det hade jag också blivit. Jag försvarar verkligen inte denna ägare och tycker att det är korkat att ta ut sådana vinster efter ett år. Man kan ju också ha en del synpunkter på hur avknoppningen gick till, men det är ju inte förskolans fel egentligen.
I Aktuelltstudion försökte jag diskutera vinst som princip och det är trots allt viktigt att privata företag går med vinst. Det ger stabilitet och trygghet att företaget går bra. Samtidigt är det viktigt att föräldrarna kan välja bort förskolor man inte gillar och jag vet också att det är svårt rent praktiskt eftersom kösituationen är som den är. Jag hoppas att ni har möten med ägaren om detta i alla fall och ställer frågorna till henne!

Anonym, nej vinsten är inte det primära i friskoledebatten. Det är valfriheten för familjerna, ökad mångfald och i förlängningen högre kvalitet för alla elever som ska vara vinsten. De stora företagen inom skolsektorn, t ex Pysslingen, har aldrig tagit ut vinst. Det är helt klart oacceptabelt att du tvingas sätta betyg som inte är motiverade. Det ska man gå till botten med. Därför är hårdare kontroller och sanktioner när någon inte sköter sig det bästa. Förbud mot vinster och borttagen valfrihet, som vänstern eftersträvar, löser inga kvalitetsproblem.

Monika sa...

Du skriver helt riktigt att kvaliteten är viktigare än ägandeformen. I det här fallet - Årsta - visar det sig tyvärr att ägaren tagit ut stora vinster SAMTIDIGT som kvaliteten försämrats. Föräldrarna har avkrävts göra inre underhåll, samla ihop leksaker hemma till förskolan. Andelen utbildade förskolepedagoger har minskat under året. Personalgenomströmningen ökat och vikarieanvändningen ökat.

Således - här har ägarens egna vinst fått gå före verksamhetens kvalitet