21 mars, 2010

Gymnasisterna får lida av politikens misslyckande

PJ Anders Linder har en utomordentligt bra ledare i SvD idag. Den handlar om gymnasiet och ungdomsarbetslösheten. Om 30 000 ungdomar som inte kommer in i vuxenlivet med de kunskaper de behöver.

Göran Perssons gymnasiereform från 1991 kallades "Kunskapspropositionen". Så här i efterhand känns det rätt hånfullt. Lite Orwellskt nyspråk. Tusentals ungdomar slås varje år ut från gymnasiet, misslyckas och hamnar vid sidan av. Så vaddå kunskaper?

Den senaste statistiken visar att 76% av gymnasisterna slutförde gymnasiet inom 4 år. Det innebär att man fått slutbetyg, inte att man klarat alla kurser. Endast 64% av 20-åringarna har grundläggande behörighet till högskolan, så räknas nämligen måluppfyllelsen i gymnasiet idag. Verkligheten är alltså att var tredje ungdom inte når målen. Det borde göra alla som ansvarat för gymnasiet illa till mods och ägna sig lite åt självrannsakan. Är ambitionen att alla ska in på högskolan värd alla dessa massavhopp och misslyckanden?

Alla vill naturligtvis lyckas. Men de får inte chansen i den gymnasieskola som socialdemokraterna har skapat. Inte så att det är fel på vare sig lärarna eller eleverna, men strukturen är helt fel. Det är politiken som misslyckats, men ungdomarna som får känna av det.

De rödgrönas ambition stämmer inte överens med stora delar av ungdomarnas. Självklart är det bra att alla som vill ska kunna gå på högskolan. Men de som inte vill, utan vill ha en gedigen yrkesutbildning, måste kunna få det. Varför ska alla tvingas till omfattande teoretiska studier?

Gymnasiet borde vara en plats där alla får en utbildning de själva drömmer om och känner behov av. Säkert vill en stor majoritet av ungdomarna ha en utbildning som ger behörighet till högskolan och det är bra. Men de som inte vill? Varförska de tvingas på ett majoritetsförtryck? Gymnasiet handlar ju om tusentals individers framtid, inte kollektivets. Men i den röda världen går alltid kollektivet före individen och i gymnasiet sker det till priset av massutslagning.

I höstas beslutade vi om att ändra det här. S, V och Mp röstade nej till vårt förslag, men hade inget gemensamt alternativ.

När ska de bekänna färg och tala om vad de vill göra? Ska de bara fortsätta blunda för att så många inte slutför gymnasiet?

De röda pratar om dagens gymnasium som "höga ambitioner". Visst ska man ha det. Men varför är höga ambitioner alltid synonymt med akademiska ambitioner? Varför duger inte bra yrkeskunskaper? Varför är Stagnelius alltid det viktigaste i gymnasiet, t o m viktigare än bromsteknik för blivande bilmekaniker?

Några vänsterbloggare tar upp klassperspektivet. Visst, det ska man absolut se. Vilka tror de dagens avhoppare är? De från akademikerhem? Nej, det är just de ungdomar som de säger sig värna som är de stora förlorarna på dagens skola. De kommer vi att rädda till bättre kunskaper nu.

Dr Cai, Ulrika Falk, In your face, Lars Björndahl, Robert Noord, Lars Hansson

3 kommentarer:

EKOMAT OCH EKOTIPS sa...

Hej!

Jag förstår inte vad alliansen har emot akademiker och akademisk kompetens. Det är märkligt att man vill stänga ute vissa från den högre utbildningen av ideologiska skäl.

Politikerna är problemet och speciellt politiker som gömmer sig bakom ideologi.

Jag har ett tips till er politiker.

Läs boken:

Generation WE , den är skriven av
Eric Greenberg.

Den ger ett utmärkt perspektiv på hur ungdomarna ser på samhället, världen och politiken och att alltfler lägger ideologi i papperskorgen därför att ideologi enligt ungdomarna är gammalt och omodernt och bidrar inte till några lösningar utan skapar bara låsningar.

Det är uppenbart för mig att om vi överlåter beslutfattandet åt Generation WE så blir allt mycket bättre. Vi får fram personer som kan tänka klart utan att hänvisa till någon ideologi, oavsätt om det är liberalism, nyliberalism, konservatism, neo-konservatism, socialism eller kommunism.

Generation WE har helt rätt åsikter och de tänker klart och vill hitta lösningar och då måste man lägga ideologi och politisk prestige åt sidan.

Generation WE är mer progressiva och mer "open minded" än tidigare generationer och de vill lösa problem och de är trötta på gamla politiska ideologier som kört landet och världen mot avgrunden.

Så lyssna och släpp in ungdomarna, de kan föra Sverige och resten av världen åt rätt håll.

Ideologi skall helt enkelt inte styra oavsätt vilket politikområde det gäller. Jag håller helt och hållet med Generation WE och är därför inte med i något parti utan söker de lösningar som jag anser fungerar bäst för både mig själv och för Generation WE och framtida generationer.

Mvh

Mikael

Mats Gerdau sa...

Jag har absolut inget emot akademisk kompetens. Tvärtom är jag stolt över den bildningstradition som finns inom borgerligheten.

Men det innebär ju inte att ALLA vill bli akademiker. Samhället behöver dessutom icke-akademiker för att fungera och det innebär ju inte att dessa ska vara någon form av outbildad underklass, som sossarna gärna gör gällande.

Sen håller jag inte med dig alls om ideologiernas död. Ideologi för mig handlar om värderingar och ett samhälle som förlorar sina värderingar går under. Vad ska vi bygga samhället på annars? Den starkes rätt? Jag tror på människors förmåga och inneboende kraft, ser individen framför kollektivet och vill att människor ska ha så stor frihet som möjligt att leva sitt eget liv.

Varför skulle besluten bli bättre utan dessa värderingar? Är det att tänka oklart?

Unknown sa...

Speciellt lustigt (eller olustigt kanske) är det hur ideologin har helt tappat perspektivet.

Voltaire och övriga tidiga humanister hävdade (och helt rätt!) att utbildning krävdes för en jämlik medborgarstat.
Men vad som menades med outbildad på den tiden var ju analfabetism och ingen utbildning alls.

Sen blev det ett par års utbildning för de flesta. Och efter det 6 år.
På 80-talet var vi uppe i 9 års obligatorisk grundutbildning och i och med att det (tydligen) inte duger längre med 9 års utbildning så är det i praktiken nu 12 år.

Det krävs inte 12 år för att bli en allmänbildad medborgare.
Att "akademisera" de praktiska yrkesutbildningarna var det sämsta som Sossarna någonsin gjort.

För de som var skoltrötta redan i sjuan och längtade tills att de skulle få göra något praktiskt i gymnasiet...tja. Tough Luck. Det är mer matematik, språk och hela baletten.

Det är inte att alliansen hatar akademiker. Det är att sossarna föraktar icke-akademiker, som om det skulle vara fult att inte ha universitetsutbildning. För inte så satsar man på yrkesutbildning om man som tonåring vill in på universitetet (och ångrar man sig så fanns det alltid komvux)?