09 augusti, 2010

Jajamensan, skolan är viktigast

Det är ju kul att man hamnar rätt någon gång. DN skriver idag om en ny undersökning från FSI som säger att väljarna tycker att skolan är den viktigaste politiska frågan nu inför höstens val. Håller verkligen med!


Att skolan är viktigast borde gynna oss i Alliansen. Stödet för vår skolpolitik är betydligt större än för de rödgrönas (om de nu har någon gemensam linje). Väljarna vill ha betyg, valfrihet och fokus på kunskaper. Och de inser att det behövs mer lugn och ro och därmed vissa ordningsregler också.

Det var skolan som gjorde att jag engagerade mig politiskt för länge sen. Vi hade lärarlösa lektioner och betygen "tog slut". Valfrihet var inte att snacka om, vare sig att välja skola eller ämnen. Därför är det en förmån att få vara med och påverka skolpolitiken. Det har hänt en hel del sen jag gick i skolan. En del till det bättre, en del till det sämre och nya problem har tillkommit. Det gäller att inte göra sig av med det som är bra, för det finns mycket sådant, när vi reformerar och moderniserar. Barnet ska inte åka ut med badvattnet.

Utbildning är viktigt. Det handlar om unga människors framtid. Och det är väl just om framtiden som politiken ska handla?! Brister i utbildningskvaliteten leder till avhopp, arbetslöshet, felmatchning, höga kostnader och krasade drömmar. Jag vill ha ett samhälle där alla kan skapa sig en lycklig framtid med hjälp av utbildning. Det är vart man är på väg som är intressant, inte varifrån man kommer. Skolan ska ge möjligheter och livschanser.

SvD, Linda Norberg, Kent Persson,

3 kommentarer:

Jan Lenander sa...

Jag gläds med dig, skolan är verkligen något som avgör vad Sverige har för framtid. "Lärare är bra att ha" för elevernas skull är ju min stora fråga.

Det borde vara en fråga för alliansen för de rödgrönas skolpolitik är så sorgligt dålig men jag tror att den blir en vinnare genom mobilisering, hjälp med argumenten och samarbete. Mycket arbete, mycket engagemang !

Plura sa...

Mats viktigt att skolan kommer upp på tapeten i valrörelsen.

Men Jan vad menar du med att de rödgrönas otydlighet skulle vara en vinnande häst?

Jan Lenander sa...

Ooops syftningsfel. Alliansens borde bli vinnare med mobilisering .......