06 juli, 2010

Nej till betyg. Men resten?

Som väntat säger de rödgröna nej till betyg. Vänstern och miljöpartiet tvingas acceptera betyg i sjuan, men socialdemokraterna säger nej till betyg i sexan. En kompromiss någonstans vänsterut. S försöker få det till att de rödgröna nu vill ha betyg, men verkligheten är ju att betyg i sexan försvinner med de rödgröna. Det blir färre betyg om de vinner valet.

Förutom att det är oerhört fånigt att bråka om ett år - sexan eller sjuan - så är det intressanta att det är en vänstersväng. Många har nog trott att det är socialdemokraternas skolpolitik som de rödgröna ska föra, men sanningen är att vänstern får mycket inflytande.

Omdömena, som vi infört, får inte vara betygsliknande. I prakiken innebär det att de inte får finnas alls. Jag vet hur det var i Nacka när vi införde dem 2000 och Skolverkets jakt. Ja, de fick finnas i teorin, men aldrig i praktiken. Så fort man bedömer hur eleverna ligger till i förhållande till målen så blir det betygsliknande enligt Skolverket. Och det är ju just det som är syftet med omdömena, inte att skriva om vädret.

Det andra intressanta med uppgörelsen (endast 10 powerpointblad) är vad som INTE står. Allt utom betygen var gammal skåpmat. Men vad händer med de nationella proven, läxorna, friskolorna, valfriheten, kunskapskraven, antalet betygssteg, IT i skolan, frivux, Lärarlyftet och allt annat som de inte säger något om? Det här räcker ju inte lång väg.

En kvarts miljon elever går i friskolor och tiotusentals jobbar där. De vill nog veta hur deras villkor ska bli. Läste igår att Ohly gick till storms mot privatiseringen. Tyst som i graven från de andra två. Vad är det som kommer att gälla?

DN, Expressen, Aftonbladet, SvD,

2 kommentarer:

Jan Lenander sa...

Det stora problemet i skolan är oprofessionella omdömen. När omdömen är betygsliknande så är de oftast relaterade till mål istället för person men betygsmotståndarna har faktiskt spätt på det som de säger sig vara emot. Betygsmotståndarna har fått omdömen att handla om alltför generella saker som personens sociala förmåga istället för matematik och luddiga suckanden från lärare har skadat mycket mer än ett konkret IG.

Mats Gerdau sa...

Håller helt med, Jan! De rödgröna säger sig inte vilja bedöma små barns utveckling, men om omdömena inte får innehålla måluppfyllelse så blir det kommentarer om elevens person i stället. Helt galet.

Omdömena ska självklart vara till för att skolan ska tala om för eleven och föräldrarna hur det går, hur man ligger till i förhållande till målen. Vad annars? Vädret? Om maten är god?

Så länge de handlar om måluppfyllelse så blir det betygsliknande, enligt Skolverket. Och om de inte får handla om målen och resultaten så blir de ju rätt meningslösa.