16 december, 2007

Skolvåld

Jag debatterade kränkningar av lärare med LR-ordföranden Metta Fjelkner i Argument i TV i torsdags kväll. Anledningen var att det verkar bli vanligare att elever provocerar sina lärare och därefter filmar dem med mobilen när de få utbrott och sedan lägger de ut filmen på Youtube.

Jag vet inte hur stort problemet egentligen är, men det är självklart helt oacceptabelt. Sådana kränkningar ska man inte behöva tolerera, vare sig om man är lärare eller elev.

Det intressanta är vad man ska göra åt det. Metta Fjelkner ropar på totalförbud mot mobiler i skolan, men är det rätt metod? Ska Sveriges riksdag besluta vad som ska få finnas i skolan eller inte? Löser det problemen? Jag tror inte det, det är en helt annan attityd från samhällets sida som måste till, från toppen till botten. Sossarna har ju vridit i stort sett varenda ordningsverktyg ur händerna på lärare och rektorer. Och samhällsinstitutioner kritiserar skolor som gör något. Några exempel:

I Mora stängde en skola av några killar som attackerat några andra med kniv. Föräldrarna till de avstängda eleverna överklagade och fick rätt i länsrätten för någon månad sedan.

En skola i Årjäng ville drogtesta elever för att de misstänkte att de var knarkpåverkade. Skolverket kritiserade skolan, så får man inte göra.

När Nacka gymnasium för några år sedan började skriva in skolk på betygen så ryckte Skolverket också ut med kritik och förbjöd. Likaså när en skola i Stockholm införde klädregler (som sa att flickorna inte får ha djupt urringade tröjor och pojkarna inte ”byxhäng”).

Elever, lärare och rektorer är nog rätt överens om att det ska vara lugnt och tryggt i skolan, men hur ska det kunna uppnås när alla åtgärder kritiseras? Sossarnas flumskola har gått för långt, men det tar tid att vända. I våras ändrade vi lagen så att lärarna får omhänderta störande föremål och öppna elevskåp. Kanske var det för lite, vi får väl se.

Samtidigt som debatten om skolvåldet pågår så rapporteras om att en skola i Finspång tvingats stänga. Äntligen, tänker jag. Men man blir besviken, det är Arbetsmiljöverket som stängt skolan för att städningen brister.

När det gäller våld, hot och kränkningar finns det inget verk som reagerar eller stänger skolor. Bara när det är smutsigt… Sosse-Sverige i ett nötskal!

3 kommentarer:

Carina sa...

Hej igen! Jag tittar på din blogg lite då och då och finner den mycket intressant. Jag både skrattar, blir lite arg och fundersam ibland. Eftersom jag själv är lärare så ligger dina inlägg mycket nära mitt liv, kan man väl säga. Att vara lärare är ta mig sjutton ett helt liv. Man har skola och elever med sig hela tiden (Har jullov just nu).
Nu undrar jag hur du ser på det här med omhändertagandet av mobiler. Själv blev jag lite upprörd när jag fick befogenhet att ta den ifrån mina elever. Jag menar att det är inte jag som ska göra det men tyvärr ser jag inte hur man ska få till det så att föräldrar tar sitt ansvar. Jag menar att det är dem som ska ha den befogenheten. Om jag som lärare ringer hem och säger att er ungdom missbrukar sin mobil så är det föräldrarnas ansvar att se till att den är hemma. Att förbjuda mobiler ser jag inte heller som ett alternativ. Det är missbruket som vi ska åt. Det har hänt att min egen mobil ringt under lektion, då har jag bett om ursäkt och vid ett tillfälle bjöd jag t o m på tårta. Jag anser att det är lärarnas förhållningssätt och med hjälp av föräldrarna som vi kan komma åt problemet. Jag vill inte ensam ha befogenhet att ta någon mobil.
Under mina åtta år som lärare har jag tagit hand om en mobil vid två tillfällen. Den ena gången hade jag inte befogenhet att göra det. Dock ringde jag hem för att berätta vad jag gjort. Vilket ger det bästa resultatet. Så den stora frågan för mig är hur får vi föräldrarna att återta makten i hemmen?

Hälsningar Carina

Mats Gerdau sa...

Hej och tack för ditt inlägg.

Ja, hur får man föräldrar att ta sitt ansvar???

När jag var kommunalråd kommer jag väl ihåg en situation där jag träffade föräldrar som klagade på att det var för lite idrott i skolan och att eleverna måste röra sig mer eftersom fetman breder ut sig. En av mammorna såg jag sedan skjutsa sina barn till skolan. Det är lätt att hålla med, men samtidigt måste man fråga sig vad föräldrarna själva har för ansvar för detta. Det är inte i skolan ungarna blir tjocka... Ska skolan lösa alla samhällets problem? Jag tycker inte det. På något sätt måste skolan koncentrera sig på det som skolan är bäst på, på det eleverna inte kan få någon annanstans. Föräldraansvaret är ENORMT, men tas inte överallt.

Utomlands kan jag uppleva att skolan har en större auktoritet. Jag var i USA i julhelgen och träffade bl a en av mina barns kompisar som är utbytesstudent där. Hon går på en vanlig High School, och där var det tydliga regler om kläder, läxor, mobiler, uppförande etc. Om det går där, varför inte i Sverige?

Det tål att fundera på.

Carina sa...

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Känner igen det du beskriver. Föräldrar ser tydligen inte sin egen delaktighet över deras barns välbefinnande. Många gör alltförofta sina barn en björntjänst i stället för en tjänst. Jag som hade hoppats på att du hade förslag på hur man som politiker kan främja för att föräldrar ska förstå att de har ett uppdrag när de skaffar barn till världen.

Håller med dig om att visst skulle tydliga regler fungera här också, det är ju så självklara saker (läxor, uppförande mm) vad gör vi för fel? Å ena sidan tycker jag verkligen att man ska ställa höga krav och förvänta sig att alla klarar höga krav å andra sidan vet jag att för många finns inte förmågan att ens klara de enklaste kraven.

Min förhoppning är att nu när det är lättare att välja skola ska det bidra till att man från skolans sida också ställer krav. På den här skolan vill vi att du .... och att man där punktar upp kraven. Tyvärr är jag rädd för att en del skolor kommer göra tvärtom, allt för att få nya elever till skolan och behålla de som finns där. Man aktar sig väldigt noga för att stöta sig med föräldrar. När man ska sälja sin skola så lyfter man bara de positiva delarna som t ex eget kök, datorer, nya böcker. Alla tror jag dock ser popsitivt på att man har regler och krav på skolan men tyvärr ser inte alla vad deras egen delaktighet innebär.

Skolverket slår ofta ner på avsaknaden av föräldrars och elevers delaktighet och inflytande när de är ute och inspekterar på våra skolor. Jag tror att där är ett av problemen. Vi ska ta ansvar för att alla är delaktiga men vem informerar om vad delaktighet och inflytande innebär? Som det är nu så ser föräldrar bara att det är ok att ifrågasätta allt som sker på skolan, både undervisning och betygssättning. Inte sjutton tror jag att man vinner någon auktoritet när det tillåts att man hela tiden ska ifrågasättas. Nej, jag tror att det skulle vara så mycket bättre om vi fick, precis som du säger, göra det vi är bäst på d v s utföra vårt uppdrag som är att vara pedagog och att vi kan förvänta oss att möta barn som klarar att bl a ta ansvar över sin egen inlärning. Något som ingår i uppfostran..

Hur kommer vi dit?