11 december, 2009

Stämpelklocka i Piteå

Sitter fast på tåget till Sandviken nu, mitt ute i skogen någonstans. Tillsammans med Maria Stockhaus ska jag titta på hur man lär små barn läsa med datorns hjälp och det verkar oerhört spännande. Mer om det senare.

När vi ändå sitter här så kan man ju läsa nyheter på nätet. Och då hittar jag det här: Stämpelklocka i Piteå. Hur tänkde de nu??? Tänkte de förresten...

Är det så himla klokt att införa stämpelklocka - eller med nysvenska "flexklocka" - för lärarna i skolan? Jag förstår dels inte vad det är man egentligen vill åt med detta och dels inte varför det är en politisk fråga. Bestämmer de om stämpleklockor på biblioteken också?

Vad är det som gör att politiken tar sig rätten att gå så långt in just i skolan, men inte i andra offentligfinansierade verksamheter? Det kan störa mig oerhört. Professionen måste kliva fram och säga stopp.

Igår debatterade vi rektorsutbildning i riksdagen. Socialdemokraterna krävde mer utbildning (från att tidigare ha dragit ned) och mer obligatorier. Det var ju dom som kommunaliserade skolan, när ska de då inse att staten vare sig kan eller ska göra allt. Jag var nog den enda som tog upp det perspektivet och att arbetsgivarna måste ta sitt ansvar för att utveckla rektorerna. Det finns en sån förlamande välvilja ibland. Varför ser inte sossarna till att deras kommunalpolitiker ger rektorerna rätt befogenheter och resurser att klara sitt uppdrag i stället? Nej, de försvarar med näbbar och klor stadsdelsnämnder och stora förvaltningar som lägger sig i skolans vardag.

I Piteå, som väl ibland lyfts fram som en socialdemokratisk föregångskommun, bestämmer nämndordföranden Ruth Rahkola (s) hur det ska se ut i lärarrummen. Det ger mig lite rysningar, faktiskt. Rektorn måste väl få vara chef och bestämma hur man ska göra, inte bakbindas av en politiker?!

Utan att lägga mig i avtalsrörelsen och lärarnas arbetstidsreglering, kan jag ju ändå notera att det är lite konstigt att nu fokuserar man på tiden i Piteå, i stället för mål och resultat. Känns väldigt mycket stenålder.

(Piteåtideningen, NSD)

6 kommentarer:

Jonas Hällebrand sa...

Tack Mats för ett bra inlägg och en vettig åsikt. När resten av arbetlivet går mot mål som arbtesreglering dvs nå målet så går skolan mot stämpel ur. Samklang med tiden. Nja inte riktigt i den frågan heller...
Fortsätt att hålla debatten på hög nivå och hjälp Björklund rätt, Tack!

Anonym sa...

Tack!
Trött lärare som styrs på 5-minutern när så gott som varje dag.

Trött men ändå stolt Eskilstunalärare

ps Får eleverna verkligen sin garanterade undervinsingstid i grundskolan? Jag påstår att så inte är fallet och tänker ta upp det med våra lokala politiker. Med lärar-och elevscheman där lektionsbytet ska ske på 5 eller 10 min (ibland 0 min) så är timplanen bara ett spel för galleriet. Vem granskar det här? Sen är inte tiden det viktigaste utan vad man gör av tiden som står till förfogande. Men det är många som verkar undrande över att svenska elevers resultat sjunker - inte jag. DS

Mats Gerdau sa...

Ja, det känns lite bedrövligt att man gör så här. Sänder helt fel signaler om vd som är viktigt i skolan.

Håller också med dig Anonym. Vem ser till att eleverna får sin garanterade undervisningstid idag? Svar: ingen! Jag skulle gärna se mer undervisningstid för de elever som behöver det. DÄR skulle tiden kunna vara ett bra instrument. Det är faktiskt så att högstadieeleverna i Sverige får näst minst undervisning i hela EU (endast Lettland sämre). Det håller ju inte långsiktigt, om vi vill att våra elever ska lära sig lika mycket (eller helst mer) än sina europeiska kamrater.

Killfröken sa...

Anonym och Mats: Det går inte att bara stirra sig blind på undervisningstiden. Man måste också prata om undervisningskvalitet.

Jag kan som snart färdig lärare se ett värde i att öka undervisningstiden. Men då måste också andelen lärare öka. Annars sker den ökade tiden på bekostnad av sänkt kvalitet. Det säger sig självt.

Är det ett åtagande som Alliansen är beredd att ta?

//Killfröken

Mats Gerdau sa...

Hej, ja det är ett åtagande som vi i Alliansen är beredda att ta. Tiden måste bli ett verktyg bland flera för att ungdomarna ska nå målen bättre. Om vi ska ge eleverna rätt till mer tid så kräver det självklart att vi skjuter till mer resurser till kommunerna för att de ska klara av detta utökade åtagande. Pga det ekonomiska läget så kan vi ju dock inte säga när det finns reformutrymme för detta, men det är rätt angeläget tycker jag.

Anonym sa...

Om inte politikerna är nöjda MÅSTE man byta ut rektor om rektor inte sköter sitt uppdrag gentemot de förtroendevalda.

Det kan ICKE vara politikens uppgift att kliva in i skolan på detta sätt.

Har politikerna icke förtroende för hur rektor sköter sin uppgift måste rektor;
a) utbildas,
b) ges verktyg eller
c) sparkas.

Hur socialisterna gör detta till ett problem för politiken är ofattbart. De kliver över rektor och struntar i dennes förmåga och uppdrag (!) att lösa uppgiften.

Har politikerna ett krav på skolan SKALL detta ställas till rektor och ingen annan.