28 augusti, 2007

Laboraskolan nästa

I morgon, onsdag, åker jag till Hylte för att besöka den omdebatterade Laboraskolan, friskolan som några Plymouthbröder tagit initiativ till. Det blir intressant att se om allt elände som framförs av Humanisterna, sossar, kommunister m fl stämmer. Lite märkligt och fördomsfullt är det väl att de dömer ut skolan innan den ens startat och fått en chans att visa vad den går för. Var tog öppenheten och toleransen vägen? Jag vill i alla fall bilda mig en egen uppfattning på plats.

Jag har tidigare besökt uppåt 10 olika skolor med mer eller mindre religiös inriktning och hittills inte avskräckts. Det är en judisk skola, två muslimska skolor, en skola som scientologerna ligger bakom, några kristna skolor… Inte så att jag kanske skulle vilja ha mina egna barn där, men det ligger ändå helt klart inom ramen för vad vi måste ha utrymme för om vi ska kalla vårt samhälle tolerant. Vi får se hur det blir med Laboraskolan. De säger att de ska följa läroplan och vår gemensamma värdegrund. Jag har ingen anledning att misstro det.

Allmänna fördomar mot en församling räcker inte som argument för att några medlemmar där inte skulle kunna starta en bra skola. Det är bara populistisk skrämselpropaganda från friskolemotståndare. Jag har faktiskt ingen aning om vad ägarna och styrelsen i Pysslingen, Kunskapsskolan och Vittra tillhör för församlingar eller har för tro. Och hur är det med de tusentals styrelseledamöterna i de kommunala skolorna? Inte ska vi väl börja registrera detta i Sverige?

De som vill skärpa tillståndsgivningen så att Plymouthbröder och muslimer ska uteslutas från att starta friskola p g a sina åsikter tycker jag gör sig skyldiga till diskriminering. Ska dömas efter sina åsikter eller sina gärningar?

Inga kommentarer: