30 januari, 2008

Sämre resultat på nationella prov


Skolverket redovisade för någon vecka sedan resultaten på den nationella ämnesproven i svenska, engelska och matematik, som eleverna i nian gjorde i våras. Det har skrivits anmärkningsvärt lite om det, trots att det finns väldigt mycket att säga.

En artikel om Sjöbo häromdagen förstås och attityden där förskräcker. När skolan uppmärksammar dåliga resultat - hälften av eleverna riskerar att bli underkända - och skickar hem brev till föräldrarna så är det ingen som reagerar. Vart tog föräldraansvaret vägen? Och elever som är duktiga vill inte få beröm eller höra att man är duktig. Då blir man retad.

Ämnesproven visar att resultaten sjunker och att det är väldigt stora skillnader i landet. När jag tittar igenom listan över alla kommuner så är det inte utan att man höjer på ögonbrynen. Hur kommer det sig att 29% av eleverna i Norrköping inte får godkänt på minst ett av de tre proven? I Sigtuna är det 31% och Borlänge 26%. Vad pysslar de med egentligen? Varför lever inte föräldrar och tidningar liv om detta?

Här betalar man nästan världens högsta skatt och så lyckas man inte få igenom mer än tre fjärdedelar av eleverna. Om det vore i min kommun så skulle jag starta en proteststorm. För egen del skulle jag säkert leta efter en annan skola för mina barn.

Är det så konstigt att intresset för friskolor ökar när det ser ut på det här sättet? Och vad blir sossarnas lösning? Bortförklara, skyll på invandrarna och göra det svårare för friskolorna. När kommer omprövningen?

Vem bär ansvaret i Norrköping, där sossarna styrt i decennier? Och vem TAR ansvaret? Hallå, Lars Stjernqvist. Gör något!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Mats!
Minst sagt skrämmande läsning! Dorotea hela 36.1% som ej uppnått målen i minst ett ämne! Tätt följd av Haparanda, Pajala och Jokkmokk! Vad tusan sysslar de med däruppe? "Hela Sverige skall leva" men då får de banne mig skärpa sig!
Förhoppningsvis blir skriftliga omdömen från åk 1 hjälp att tidigare uppmärksamma problemen och inte vänta till åk 9!
Jag älskar Norrland men det går inte bara att leva på Midnattssolen!

Anonym sa...

Dess Pleasure att förstå din blogg. Ovanstående artiklar är ganska ovanligt, och jag verkligen tyckte om att läsa din blogg och poäng som du uttryckte. Jag gillar verkligen att visas upp under en typisk grund, efter en hel del mer inom ämnet. Tack för att dela ... fortsätta skriva!