Det blev två debatter i Skolfront, SVT, nyss. Mot vänsterns Rosanna Dinamarca om omdömen och betyg och mot Göran Greider om spetsutbildningar och elitsatsningar.
Verkar de inte rätt världsfrånvända, båda två? Greider vill ha EN skola för alla, sammanhållen och kommunal. Fotbollsgymnasier ska också läggas ned. Ingen begåvning ska få sticka upp. Jantelagen personifierad och allt ska underordnas kollektivet.
Dinamarca hade inga nya argument att komma med egentligen, kända vänsterståndpunkter om betyg och hon ljuger hejdlöst. Hon påstod att vi inte vill ha fler lärare i skolan, trots att vi bevisligen satsar ytterligare 1 miljard nu på en läsa-skriva-räknasatsning som självklart innebär fler lärare i skolan. Vad ska pengarna annars användas till om inte till mer undervisning för de som halkat efter???
Jag vet inte hur det gick att på 30 sekunder helt byta ämne. Efter en debatt är man lite urlakad och att då ge sig i kast med en ny debatt i ett nytt ämne blir lite rörigt i huvudet.
Om någon timme (kl 22?) är det omröstning om Lissabonfördraget. Kvällen blir lång.
3 kommentarer:
Du klarade båda debatterna med glans! Och du gav tydligt svar på tal, klart att man måste identifiera problemen så att barnen kan få hjälp i tid. Det är för deras egen skull inte för att som vänstersidan tycks tro för att "sätta dit dem, och få dem att må dåligt".
Bra rutet Mats!
/susann
Och självklart skall alla elevers intresse och begåvning tas till vara! Allt annat är bara ett kolliktivistiskt dravel. Låt barnen få utvecklas i sin egen takt - detta oaktat om de behöver längre tid eller om de redan från dagis har knäckt koden med alla fyra räknesätten. Alla behövs och alla har rätt att bli mötta på sin egen nivå - det vinner barnen på OCH det gagnar alla. Om de som ligger långt fram har möjlighet att få blomma ut i egna klasser som är anpassade efter deras förmåga så ger det ju faktiskt övriga mer studiero och tid dessutom! Som "mattekillen" i inslagen själv uttryckte så fick han hjälpa sina klasskompisar när han var färdig - det är väl bra att vi alla hjälps åt MEN om han alltid skall hjälpa de andra för att han alltid är klar först - vem skall då hjälpa honom att kunna gå vidare i sin takt och efter sin förmåga?!
/susann
/susann
Tack, Susann!
Greider har en märklig syn på utveckling och kunskap tycker jag. Som om det vore en viss bestämd mängd som ska hällas över folket i ett jämnt lager, lika för alla. Men så är det ju inte. Kunskap är ingen begränsad mängd, den ökar bara ju mer man delar den.
Ingen endaste elev får det sämre av att några andra går ett fotbollsgymnasium i Borlänge. Eller snart ett matte- eller ekonomgymnasium, när de startar. Att en elev får utvecklas mer än idag innebär inte att någon annan lär sig mindre.
Jag förstår faktiskt inte hur han och övriga vänstern tänker.
Skicka en kommentar