18 november, 2008

Låt stjärnorna lysa

SvD skriver om ett av våra förslag från utvecklingsgruppen om Ungas villkor. Det handlar om att vi måste bli bättre på att ta vara på talanger och begåvningar. Alltså, göra upp med Jantelagen. Det är en så stark men destruktiv kraft som vi måste bli av med.

Vår utgångspunkt är att alla elever måste få utveckla sina begåvningar och talanger, det är en i sann mening individualiserad skola. Alla elever är olika med olika behov, förutsättningar och förmågor. Det måste skolan ta utgå från. Sanningen är ju att alla är bra på något och intresserad av något. Det måste få utvecklas. Alla mår bra av att tänja sina gränser. Jag är övertygad om att många elever har tråkigt i skolan för att det är för "slappt" och man inte utmanas tillräckligt. Jag skulle vilja att varenda skola har särskilda program för hur man tar vara på begåvningar. Tänk, vilken växtkraft det skulle bli för vårt land.

Vi vill göra det coolt att plugga. Begåvningar ska lyftas fram och goda insatser belönas. Och det gäller även lärares goda insatser.

Ajajaj, vad man utmanar den rådande attityden. Gissar att det blir en del diskussion. Alla gillar ju inte det här. Det ska vara lika för alla, ingen ska sticka upp. EN skola för alla, inte en skola för ALLA. Det ska vara medelmåttigt, lika över allt. Usch. Ser fram emot diskussionen.

Titta på Skolfront på torsdag, då debatterar jag detta med Göran Greider.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mats,

Du ger intryck av att vara intresserad av utbildnings- och kunskapsfrågor.
Får jag därför göra Dig uppmärksam på att det finns mycket outnyttjad talang, ja till och med talang som motarbetas -- Du nämnde själv Jantelagen.

Jag vill visa Dig mitt exempel att det finns möjligheter till enorm utveckling av begriplig empirisk och evidensbaserad matematisk fysik (ja så är fack-jargongen) och därmed intellektuell och kulturell och teknisk utveckling.

Min forskning skulle lyfta intresse och insikt i matematik och fysik redan på grundskole och gynasienivå till en nivå som högskolor och universitet förgäves brottas med idag.

Jag har lagt ut den del på min hemsida som jag presenterat vid några konferenser och mött intresse och tacksamhet.
Men jag har mycket mer viktigt och nytt att visa.
Det är dock svårt att komma förbi Jante och revir och fördomar.

Jag föreläste vid Kazan University 2003 där Lenin och Tolstoy studerat.

Avslutar därför med två relevanta citat av Tolstoy som förklarar varför vetenskapliga framsteg hindras:

“I know that most men, including those at ease with problems of the greatest complexity, can seldom accept the simplest and most obvious truth if it be such as would oblige them to admit the falsity of conclusions which they have proudly taught to others, and which they have woven, thread by thread, into the fabrics of their life”.

“The most difficult subjects can be explained to the most slow-witted man if he has not formed any idea of them already; but the simplest thing cannot be made clear to the most intelligent man if he is firmly persuaded that he knows already, without a shadow of doubt, what is laid before him.”
- Leo Tolstoy

Googla på theory+physics så ligger jag först av 10-100 miljoner hits.

Jag hoppas att Du läser detta men förstår om Du inte kommenterar.

Ingvar

Mats Gerdau sa...

Tack Ingvar, ska läsa lite mer om detta.
/Mats

Anonym sa...

Hej Mats,
Jag håller helt och hållet med att vi måste låta stjärnor lysa!
Har precis sett debatten på Skolfront med Göran Greider och jag har mycket svårt för att förstå varför de insisterar att bromsa ned farten på kunskapstörstiga barn. Barn är ju av naturen vetgiriga och kunskapstörstiga i skolåldern och jag ser ingen logik i att bromsa en individ och lägga locket på - om nu denna elev vill dyka djupare in i ett ämne. Detta är så ledsamt. Har tyvärr personlig erfarenhet av detta bromsande, då min dotter råkade ut för detta. I en vädjan från mig till skolledningen bad jag om att låta henne hoppa upp en klass alternativt ge henne utmanande uppgifter men fick bara ett svamlande svar från en rektor, som bland annat skrev om vikten av de demokratiska grundvärderingarna (okränkbarhet, frihet, integritet, lika värde, jämställdhet, solidaritet) som enligt honom "bara kan ske tillsammans med andra barn i gruppen". De lovade dock gång på gång att ge henne utmanande uppgifter, och detta gjordes till och från men absolut inte kontinuerligt och på den nivå som skulle göra min dotter lycklig. I slutändan såg jag ingen anledning att hålla henne kvar vid denna skola och flyttade henne till en friskola - där hon för det första fått hoppa upp en klass och dessutom ser de till att hon får utmanande uppgifter i alla ämnen. Helt suveränt. Nu skuttar hon till skolan gladeligen jämfört med förra året då hon liksom "punkterad" släpade sig ut genom ytterdörren då hon skulle gå till skolan. Hennes ständiga fråga var "varför skall jag gå dit när jag kan allt?". Som förälder var det mycket svårt att uppmuntra henne - jag hade i stort sett inget att säga henne.
Varför denna rädsla att låta elever uppmuntras till kunskap och förjupningar? När vi säger att vi ska låta stjärnor lysa - tänker vi ju trots allt på ALLA eleverna i en klass. Alla elever i en klass är stjärnor och har sin egna individuella stjärnglans - MEN de måste få en chans att hitta denna glans! Detta får vi genom individuella val. Varje elev har rätt att med tindrande ögon få fördjupa sig och gå vidare när de hittar något de är intresserade av - där skall inga hinder sättas i vägen.
Det skulle vara mycket intressant att få höra om någon har förslag på hur man annars uppmuntrar ett barn att gå till skolan när de säger "jag kan redan allt". Vad säger man då?
Malin