27 oktober, 2007

Ingen ny (s)kolpolitik

Igår eftermiddag presenterade socialdemokraterna ramarna för sin nya skolpolitik. Någon har jämfört deras förnyelsearbete med en Triss-lott, spännande i början, mycket nyfikenhet men stor besvikelse när det är slut. Så mycket nytt är det faktiskt inte.

En snabb sammanfattning: tunt, tomt, motsägelsefullt, inte så mycket nytt men viss motsträvig acceptans av delar av Alliansens skolpolitik.

S accepterar Alliansens politik när det gäller Lärarlyftet (fortbildningsmiljarden) och en ny kontrollstation med nationella prov i årskurs 3. Utmärkt!

S ändrar sig inte alls när det gäller motståndet mot valfrihet och friskolor. De står kvar långt till vänster men anpassar språkbruket lite till att föräldrar gillar valfrihet. De vill ge politiker rätt att stoppa nya friskolor på godtyckliga grunder. Då får man ingen valfrihet.

S ändrar sig inte om gymnasiet, allt ska inriktas på att ge behörighet till högskolan. Att byta namn på IV-programmet till ”basår” drar lite löjets skimmer över politiken, men visar att det mest handlar om kosmetika.

S säger inget alls om arbetsro, trygghet och mobbning. Har de helt missat de senaste årens debatt? Inget heller om behovet av starka och tydliga rektorer med stora befogenheter, den viktigaste framgångsfaktorn för en skola.

S föreslår att skolan ska få mer pengar för att anställa fler lärare. Det är ju inte ett dugg nytt, tidigare hette det Wärnerssonpengar och var inte så framgångsrikt konstaterade Riksrevisionsverket. Visst kan skolan behöva mer pengar, men tron på centralistiska lösningar och att pengabrist är det stora problemet är att göra det lätt för sig. Pengar kan inte ersätta nya idéer.

Det enda nya är egentligen att man ska ha läxläsning på schemat, minst två timmar i veckan. Rätt tanke, men ändå lite fel. Lärare ska undervisa och varför reglera att alla ska ha läxläsning? Bättre att koncentrera resurserna till dem som har det svårast i stället. De verkar ha tagit till sig av vänsterns retorik att läxor hemma är orättvist eftersom det gynnar barn till välutbildade och engagerade föräldrar. Men i stället för att ta bort hemläxorna så vore det bättre att erbjuda dem som har det svårt extra hjälp, både i undervisningen och med läxläsningen.

Sett till innehållet får frågan om vem sossarna vill förverkliga sin skolpolitik med ett givet svar: kommunisternas parti. Minskad valfrihet, inga läxor hemma, mer teoretiskt gymnasium och höjda skatter låter ju som klar vänsterpolitik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du det som behövs är en ny skolpolitik eller rättare sagt att ta oss tillbaka till det gamla. Det är bara under de sista 100 åren som vi har haft skolbygnaden där vi har lärt oss saker och ting. Tidigare lärde vi oss genom att vara lärlingar eller att se på och pröva hos de som redan kunde ett yrke. Jag tror på att få titta runt i samhället hos de yrkesverksamma, att hitta sitt intresse. vart gäller läxor så vet jag inte vem som har hittat på att man lär sig mer genom att få en massa uppgifter att göra. Jag tror mer på att få läxa i att ex baka ett gott bröd med /mamma/pappa och ut i skogen och hugga ved med pappa. Det skall handla om lärande i naturliga sammanhang. Dessutom behöver inte barnen bli fullproppade med fakta. Hjärnan/barnen behöver gott om tid för att träffa människor och föräldrar i naturliga sammanhang. Att lära språk och matematik i naturliga sammanhang. Att ha tid för vila. /utb lärare för grundskolan