27 maj, 2008

Hur vill regeringen få fler avknoppare?

Idag har jag skickat en skriftlig fråga till utbildningsministern om vilka åtgärder han avser att vidta för att underlätta avknoppningar av skolor.

Regeringen har tidigare deklarerat att man vill stimulera fler aktörer inom välfärdssektorn, bl a genom att främja avknoppningar (pressmeddelande 12 oktober 2007). Avknoppning av kommunal verksamhet är ett bra sätt att både öka mångfalden och kvaliteten inom välfärdssektorn och samtidigt tillvarata personalens kompetens och engagemang.

Avknoppningar är ingen ny företeelse. Personal har tagit över "sina" förskolor sedan 80-talet och de första skolavknoppningarna skedde i början av 90-talet. Trots detta meddelade regeringen i oktober förra året att den skulle låta utreda om det finns behov av ett nationellt regelverk för avknoppningar. Frågor om upptagningsområden i grundskolan och prissättning skulle redas ut.

Nu har Statskontoret presenterat sin analys. Trots att ingen kommun någonsin dömts för felaktiga avknoppningar hävdar Statskontoret nu att de avknoppningar som vi sett hittills inte är lagliga eftersom anbudsförfaranden inte genomförs och verksamheten inte auktioneras ut på marknaden. De tycker helt enkelt inte att det man gjort i 20 år är rätt. De verkar inte helt förstå skolans verksamhet och inte insett att vi har särskilda lagar för friskolor och vilken ersättnign de ska ha. Där sägs bl a att friskolor ska ha bidrag på samma grund som de kommunala skolorna och att likvärdiga villkor ska gälla. Hur ska man då kunna ha marknadshyror för friskolor men helt andra principer för kommunala skolor? Det blir helt motstridigt, men inte ett ord om det i Statskontorets rapport.

Vi kan inte ha idiotregler som stoppar kvalitet, mångfald och valfrihet. Därför frågar jag vad utbildningsministern nu ska göra för att främja avknoppningar. Svar nästa vecka.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är du ute och cyklar på helt fel sida av vägen Mats.

Tycker du verkligen att:
"Avknoppning av kommunal verksamhet är ett bra sätt att både öka mångfalden och kvaliteten inom välfärdssektorn och samtidigt tillvarata personalens kompetens och engagemang." som du själv skrev, är ett bra när t.ex Tibble skolan i Danderyd blir köpt för några futtiga miljoner när skolan i själva verket är värd över 90 miljoner!!???
Skolpersonal och elever hoppar av i ren protest mot detta beslut. Hur kan det komma sig att det kan vara tillåtet att köpa en produkt, så inarbetad och välsmord, för en sådan spottstyver? Det är ju inte seriöst, utan det luktar ju smutsiga pengar. Vem har godkänt det beslutet? Varför tillät denna person att skolan skulle säljas så billigt? Tjänade denna person något på detta?

Mats Gerdau sa...

Hej.
Jag försvarar inte avknoppningen av Tibble gymnasium, jag är inte tillräckligt insatt i alla detaljer. Men avknoppning som princip tycker jag är bra. Om personalen ser att det finns bättre möjligheter att utveckla verksamheten utanför kommuens ram så tycker jag att de ska få den chansen. Självklart måste allt gå rätt till och prissättningen vara korrekt. Jag vet inte varifrån du fått att Tibble skulle vara värt 90 miljoner kronor? Verkar taget ut luften. Enligt Täby kommun (där skolan ligger, dvs inte i Danderyd) var det endast 2 elever som inte ville följa med över till friskolan vid avknoppningen och endast några få lärare. De flesta vill nu bli delägare i stället.

Varför vill inte du att personalen ska få ta över sin skola? Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå den uppfattningen som princip, om man inte är väldigt rättrogen socialist förstås...

Om dina insinuationer om smutiga pengar står för något mer än smutskastning och misstänkliggörande så tycker jag att du ska gå till polisen.

Anonym sa...

Det är klart de flesta lärarna istället ville bli delägare. Det fanns ju miljoner att tjäna. Jag hade gjort likadant om jag fått den möjligheten. Om min kommun skulle vara så dum att den sålde ut en kommunal skola till ett vrakpris skulle jag vara dum om jag inte köpte in mig. Skolan uppskattades av kunskapsskolans vd Anders Hultin till uppemot 40 miljoner. Men då måste man faktiskt också tillägga att kommunen under de senaste åren hade rustat upp skolan med ungefär 50 miljoner. Så ett pris på 90 miljoner är inte helt orimligt. Man måste ju räkna marknadsvärde, inte bara antalet böcker och antalet bänkar! Tibble gymnasium har ju ett enormt elevunderlag och rykte som är värt hur mycket som helst och är en väl fungerande skola. Och det är just detta, att det är en väl fungerande skola som gör att det är så anmärkningsvärt att skolan såldes ut. För att citera Anders Hultin ”Jag tycker det liknar en sovjetisk privatiseringsvåg där man slumpar i väg offentliga tillgångar till privatpersoner”.
Känns det rätt? Neeej, verkligen inte.
Särskilt inte när 84 procent av lärarna och 76 procent av eleverna röstade nej till förslaget. Moderaterna var det enda partiet i fullmäktige som röstade för privatiseringen, samtliga övriga partier i kommunfullmäktige motsatte sig avknoppningen av kommunens största gymnasieskola, som dessutom var en väl fungerande skola. Det var helt och hållet ett ideologiskt beslut. Skolan ska bara privatiseras, bara för att. Det fanns med andra ord inga riktiga skäl till varför skolan skulle avknoppas.

Käre Mats, vad är det som säger att det finns bättre möjligheter att "utveckla verksamheten", som du skriver, som friskola än som kommunal. Om det nu är så att i stort sett alla lärare och elever stannade kvar på skolan, som du hävdar, är ju situationen exakt likadan på skolan som den var när den var kommunal. Eller hur?
Förutom då förstås det faktum att kommunen ägde den innan och hade endast ett mål i sikte; att deras kommuninvånare ska få en bra utbildning som sedan ska kunna driva deras kommun vidare. En kommun kommer dessutom med rekommendationer vad för jobb som saknas i kommunen och vad de anser att skolan skulle kunna erbjuda, för kommunens bästa.
Nu när det är friskola så behöver de inte bry sig alls att eleverna inte har lika bra output som de kanske hade innan. Får skolan bara in pengar så är allting bra. Och att friskolor myglar med betygen är inget nytt (se mitt låånga inlägg om Walthers Nacka, där jag har varit lärare).

Säg då inte att skolan då kommer att gå under pga. all konkurrens, för det är ingen som mäter deras output så det är ingen som vet att de inte lärt sig ett smack. Ja, nationellt prov i engelska, svenska och matematik. Tre ämnen Mats. Tre ämnen bara. Det skulle vara mycket intressant att se hur friskoleelever klarar sig på universitetet jämförande med kommunala. DET är intressant, inte vilka betyg de går ut med eftersom de kan fuskas med.

På frågan varför jag inte vill att personalen ska ta över sin skola, och om jag är en rättrogen socialist! Vet jag inte vad jag ska svara på. Rättrogen socialist. Är det något skällsord? Precis som när du skriver sosse-Sverige ibland i dina texter. Det är befängt Mats. Du nedvärderar andra människors åsikter. Men, jag är inte en rättrogen socialist. Mer liberal. Röstade faktiskt till och med på moderaterna i förra valet.
Nej anledningen till att jag är så negativ till att privatisera skolorna är att jag själv är lärare och har jobbat både på kommunal och fristående skolor. Har du jobbat inom skolan Mats? Du uttalar dig som om du har det, som att du vet bättre än någon som faktiskt arbetar inom verksamheten. Vet du hur det är när du har en rektor som flåsar dig i nacken för att du inte vill sätta G på eleverna som inte bör få G? Du får ingen löneförhöjning, rektorn visar ingen som helst uppskattning på det man gör, du blir helt negligerad i vissa fall.
Och varför är det så? Jo det ska jag säga dig Mats. När folk har med pengar att göra så blir de giriga. Rektorn, eller den som äger skolan, vill tjäna mycket pengar. Därför är hela tanken med friskolor helt absurd. Även fast en friskola bara klarar sig i några år på marknaden är det ju massor av elever som har ”förstörts” pga. att skolan inte har skött sig, kunnat ge dem en riktig utbildning och inte har tagit sin verksamhet lika seriöst som kommunala skolor gör.
Vilka konsekvenser får detta? Jo Sverige, vårt fina land, får ta konsekvenserna. Det leder till att hela vårt samhälle degraderas, vår expertis bara blir sämre och sämre.

Tycker du att USA har en bra modell? Där endast de rika kan gå på bra skolor, och resten, som har precis lika stora intellektuella förutsättningar, får gå på skitskolor som inte har några resurser. Är det vägen vi ska gå? Även fast man är moderat eller liberal kan man väl ha lite solidaritet i kroppen. Är vi inte alla lika mycket värda Mats? Eller är du kvar vid klassamhällets idéer där ju rikare man är desto bättre person är man?

Fyra saker bör aldrig bli privatiserade; Skolan, sjukvården, militären och polisen. Skolan har jag förklarat varför. Sjukvården: återigen, vill vi ha det som i USA? Militären och polisen bryr jag mig inte ens om att prata om för jag hoppas verkligen inte att du vill privatisera den. Men det kanske kan vara bra för konkurrensen att ha en extra polis, som inte ger lika höga böter, eller fängslar lite fler bovar än den statliga. Då måste ju den vara lite bättre, eller?

Mats Gerdau sa...

Hej, väldigt mycket synpunkter. Lite missförstånd verkar det vara också.
Jag tycker inte att vi ska "privatisera" skolan som du säger. Däremot tycker jag att den personal som vill ska kunna ta över sin skola. Det ska ske under schysta former, men är i grunden något positivt att människor har en drivkraft och vill förverkliga idéer.
I Tibblefallet förstår jag inte varifrån dina 90 miljoner kommer. Kommunen fortsätter ju äga skolbyggnaden, den säljs inte utan hyrs ut till samma hyra som tidigare.
Den beskrivning som du gör av rektorer som negligerar sina anställda känner jag igen från vissa skolor, kommunala såväl som privata. Samtidigt finns väldigt många exempel på motsatsen också. Faktiskt fler. Jag besökte en sådan igår, Marina Läroverket i Danderyd. Ingen girighet där inte, utan ärligt engagemang från friskolans ägare.
Konstigt att du alltid hamnar på skolor med så dåliga rektorer.
Om du vill skulle jag gärna besöka din skola och se hur eländigt det är i verkligheten. Jag har sällan sett det...

Anonym sa...

Hej,
När du går och tittar runt lite på en skola, och pratar med dess rektor, tror du då att du får en riktig uppfattning om hela dess verksamhet? Hur rektorn behandlar sin skola, sina elever, sina anställda? Tror du verkligen det?

När du besöker en skola så får du den information som rektorn vill visa så klart. Låter dig prata med de anställda som rektorn vet tycker som hon/han osv. Det måste du väl vara medveten om?

Ja jag tycker också det är jättepositivt att det finns folk som har drivkraft och har riktiga entreprenörsgener. Sånt behövs i Sverige. Men eftersom du inte har jobbat inom skolan så måste du erkänna att det är jättesvårt för dig att få en inblick i hur det är att jobba som lärare och relationen med rektor och elever.

Det är klart att rektorn på Marina läroverket visar ett superengagemang och säger hur mycket skolan jobbar för värdegrund och pratar om hur de jobbar mot sin vision när du är där.

Vad du borde göra faktiskt är att följa en lärare under en vecka. Då får du se mer av verkligheten. Någon som inte rektorn har valt ut. Det är något som alla politiker som engagerar sig i skolan bör göra. Det är ju svårt att uttala sig på ett korrekt sätt om hur saker och ting ska vara om man bara sett statistik.

Och nej, alla mina rektorer har inte varit dåliga. Blackebergs tillfälliga rektor för ett par år sedan var bra. Min nuvarande är helt ok också. Hon vill verkligen elevernas bästa och stödjer lärarna i deras arbete.

Jag har aldrig sagt att det är eländigt på min skola, det var dina ord. Allting är inte perfekt, men den är väldigt bra och seriös.

P.S Om privatpersoner tar över en verksamhet, hur kan den då inte bli privatiserad?

Mats Gerdau sa...

Hej igen. Jag har funderat mycket på dina inlägg och därför väntat en del med att svara.
Jag kan ärligt talat inte riktigt förstå din totala aversion mot fristående alternativ. Du svartmålar privat verksamhet på ett sätt som jag inte alls kan känna igen. Alla mätningar jag sett visar faktiskt att elever och föräldrar generellt sett är lite mer nöjda med friskolor och privata vårdgivare. Tryggheten är något större i friskolor. Resultaten är något bättre i friskolor.
Därmed inte sagt att alla fungerar perfekt, för så är det absolut inte. Men en kommunal verksamhet är heller ingen garanti för hög kvalitet. Jag eftersträvar en situation där föräldrarna/eleverna väljer utifrån sina egna krav och där alla verksamheter följs upp lika och där staten ska kunna ingripa mot bristande kvalitet, oavsett var den uppkommer. Det tror jag gynnar eleverna bäst. Håller du med om det?
Att jag inte jobbat i skolan gör mig faktiskt inte diskvalificerad att ha åsikter om skolan, det känns lite löjligt resonemang. Som att påstå att du inte vet något om politik, eftersom du inte är politiker... När jag besöker skolor, vilket jag gör varje vecka, så försöker jag också träffa lärare (inte bara de rektorn väljer ut) utan skolledningen. Jag äter gärna med eleverna i matsalen. Jag tycker att man får en ganska bra bild och känner av stämningen på en skola rätt snabbt.
Och så Marina Läroverket. Min kommentar kring denna skola var ditt påstående om att friskolor drivs av giriga människor och att det blir stora vinster till ägarna. Marina Läroverket, som jag besökte förra veckan, har aldrig haft aktieutdelning...
Och slutligen - privatisering. Det är ett laddat ord och man lägger nog olika innebörd i det. För mig är privatisering när staten säljer Vin och Sprit. När kommunen lägger ned en skola och personalen startar upp den i egen regi så är det ingen privatisering utan en avknoppning. Det är inget som kommer uppifrån, där man bjuder ut något till högstbjudande.
Och nej, jag har inte USA som föredöme, det borde du insett om du läser min blog. Jag vill heller verligen inte privatisera försvar och rättsväsende, men det var ju vad som skedde under förra regeringens stora neddragningar på polisen...

Anonym sa...

Nej, förra regeringen privatiserade inte polisen eller militären. De drog ner på resurserna, vilket jag tycker var ett dåligt beslut (polisen). Men det är inte samma sak som att privatisera Mats.

Jag är egentligen inte emot företagande och privatisering, bara hur det sköts. Jag vill att alla skolor ska ha samma förutsättningar. Och nu har ju faktiskt de kommunala skolorna mycket större krav på sig. Samma krav ställs inte på friskolorna, och det tycker jag är fel.

Givetvis säger de kommunala rektorerna på de skolorna du hälsar på precis de du vill höra också. Det kanske inte framgick, men det var det jag menade.

Och självklart uttalar jag inte mig om hur det fungerar när poliktiker ska lägga in motioner eller hur ett utskott ska fungera. Det bör politikern veta bäst, eftersom denne jobbar inom den sektorn. Jag uttalar mig inte heller hur snickarna ska utföra sitt jobb eller hur deras arbetsplats ska vara uppbyggd, för de vet de mycket bättre än jag, eftersom jag inte jobbar som snickare.
Givetvis är det så. Du har självklart rätt att tycka vad du vill om skolan, som alla har. Men frågan är hur lämpligt det är att uttala sig om en verksamhet som man inte har jobbat i.
Men det är ju inte direkt något nytt för politiker. De uttalar sig alltid om saker och ting som om de visste bäst. En politiker är till för folkets bästa, inte tvärtom.

Mattias

Mats Gerdau sa...

Nu har du äntligen fått ett namn också. Bra, Mattias. Det blir enklare så.

Några kommentarer.
1. Du säger att kommunala skolor inte har samma förutsättningar som friskolor, att de kommunala har större krav på sig. Jag håller faktiskt inte med om det. Jag stöter ofta på det argumentet, men ingen har lyckats tala om vad man avser. Det kan handla om självpåtagna krav eller krav som kommunen ställer, men lagstiftaren ställer nog inte högre krav på en kommunal skola. Snarare är det så att en kommunal skola i vissa avseenden har större frihet. En kommunal skola får t ex starta en skola och ett program och en kurs helt efter eget huvud. En friskola måste först få tillstånd av Skolverket. En kommunal gymnasieskola får upphandla viss undervisning, det får inte en friskola. Det finns vissa skillnader vad gäller lärarkompetens, där friskolan är lite friare, men det är vad jag kommer på det enda. Men rätta mig gärna om jag har fel. Och tala gärna om vad de högre kraven på kommunala skolor består av. Jag tycker att det ska vara så likvärdiga villkor som möjligt.
2. Jag har faktiskt förmåga att se igenom rektorers eventuella försök att slå blå dunster i ögonen på mig. Visst vill de visa upp en så bra bild som möjligt, det vill väl alla? Men jag tycker inte att de mörkar eller medvetet ljuger mig rakt upp i ansiktet. Det är lite trist med sådana insinuationer. Kom med konkreta exempel i stället!
3. Jag tycker faktiskt att det är rätt anmärkningsvärt att du som lärare inte tycker att jag som förtroendevald/folkvald ska få yttra mig om skolan eftersom jag inte är lärare själv. Har du missat att skolan är politiskt styrd? Att det finns ett demokratiskt uppdrag som kommer från bl a mig i form av medborgarnas representant? Om du har den uppfattningen så undrar jag hur du förmedlar läroplanens värderingar till dina elever. Dessutom måste man itne vara expert för att få yttra sig. Måste man vara knarkare för att få ha åsikter om knarkvården, brottsling för att diskutera kriminalvården? Nej, det fungerar inte. Syftet är att vi ska vara lekmän och inte experter. Vi ska lyssna och väga ihop olika fakta och ståndpunkter.
4. När jag skrev att förra regeringen privatiserade polisen så menade jag lite ironiskt att de stora neddragningar de gjorde ledde till ökad privat säkerhetsverksamhet med vakter etc. Beklarar att den ironin inte förstods riktigt.

Anonym sa...

1. T.ex: Skolsköterskor, kuratorer, Studievägledare. Alla dessa yrken fanns inte på min förra skola, Walthers.

2. Konkret exempel: Walthers, som du blåögt blundar för allt som anställda har redovisat. Visst har väl du ett barn på Walthers, eller missminner jag mig?

3. Nej du behöver inte vara brottsling för att kommentera kriminalvården. Men jag tycker att man borde ha JOBBAT inom den, vilket är samma grej som med läraryrket.
Som politiker ska du se till vår framtids bästa, dvs våra elever. Att få matkort, bärbara datorer eller ha käcka lokaler med ung personal ger inte det.
Det gör däremot bra skolhälsovård med en stabil lärarkår som inte byts ut varje år pga att de är slutkörda eller för att de är "obekväma" för företaget.

Mattias