En lärdom från BETT är vikten av e-maturity, alltså mognad att använda digital teknik. Att bara köpa in prylar eller ha datortäthet som mått på hur ”bra” man är duger verkligen inte. Det kan vara att kasta pengar i sjön, enligt den australiensiske professorn och gurun på området, Bruce Dixon. Man måste förstå hur tekniken ska användas, vilka mervärden den tillför.
Kanske skulle vi börja mäta e-maturity i svenska skolor? Då blir insatserna kanske lite mer träffsäkra och diskussionen enklare.
Annars kan man konstatera att det fanns väldigt mycket nytt och spännande på mässan. Mycket teknik, försås. Interaktiva whiteboards, massor av olika programvaror och applikationer, mycket om säkerhet och integritet, publiceringsverktyg som gör att varenda unge kan göra filmer enkelt och mycket annat som jag säkert har glömt nu.
Mitt i mässan fanns en monter med Stephen Heppell, ”Playful learning”. För honom handlar det mycket om att motivera eleverna för studier och lärande och att kanske också se att man lär sig på andra ställen än i skolan. Jag tror mycket på motivationens betydelse. Jag träffade en fantastisk rektor på Brazosport High School utanför Houston, Texas för 6-7 år sedan. Det är en segregerad skola med stor andel svarta och latinos och många som flyttar under året. Hon hade lyckats göra skolan till en av de bästa i Texas och hennes motto var: ”Just motivate them!”.
Man kan leda hästen till vatten, men den måste vara törstig för att dricka. Hur gör vi eleverna törstigare och hungrigare? Är vi för mätta i Sverige? Eller är det så att den dimensionen försvunnit någonstans på vägen, att det är så självklart för oss vuxna att man ska lära sig olika saker men inte alls lika självklart för ungdomarna?
I Heppells monter fanns i alla fall en del dataspel och googleapplikationer som var gjorda för skolan. Ett mattespel var verkligen anpassat för dataspelsgenerationen, den enda skillnaden mot ”riktiga” spel var att man snabbt måste kunna lösa ett mattetal för att komma vidare eller inte bli av med ett liv eller vad det nu var. En annan var mer tjejinriktad med Mangainriktning och matematik. Jag pratade med några tjejer (13-14 år) som använde youtube i musiken.
Datorn i Utbildningen, DIU, ordnade också en mycket intressant seminariedag på svenska ambassaden. Intressanta och tänkvärda föreläsare från hela världen gav verkligen nya perspektiv på IT-användningen i skolan.
Det finns en del att göra för att skolan ska bli relevant för våra ungdomar. Jag tror just bristen på upplevd relevans är en av de viktigaste orsakerna till att många vänder skolan ryggen. Därför är den här diskussionen så viktig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar