Lundaläraren Henrik Edström vill skrota de skriftliga omdömena i skolan. De tar för mycket tid, skriver han i Sydsvenskan. Dessutom finns det en risk att självförtroendet knäcks för elever som trott sig vara dugliga men inte är det, enligt honom. Kanske är det just det förhållandet som ska uppmärksammas - att elever inte har tillräckliga kunskaper?! Blir det bättre av att sopa det hela under mattan?
Det jag reagarer på är däremot påståendet att det tar sån tid. Men att ta fram det underlag som krävs för ett skriftligt omdöme måste ju ändå tas fram. Vad pratar han annars med föräldrarna om på utvecklingssamtalet? Om han då kan redogöra för elevens kunskapsutveckling måste han väl kunna skriva ned det också?
Jag tror möjligen att det är så att många lärare inte vet vad eleverna kan och att det är blir en pinsam bekräftelse på att man inte vet. Det bekräftas av Skolinspektionen, som i sina 6 000 skolbesök fått förvånade blickar från lärare när de frågat om elevernas kunskapsutveckling (Lärarnas Tidning).
Det är ganska svidande kritik och visar på att kunskaperna inte är i fokus överallt. Införandet av skriftliga omdömen är ett sätt att råda bot på det, att fokusera på just kunskapsuppdraget. Kanske är det för obekvämt att säga att man inte vill ha kunskperna i fokus, därför skyller man på tidsbrist för att inte vilja ge omdömen?
Men de har kommit för att stanna. Och de behövs. Föräldrar vill ha dem och tvärtemot Edströms påstående så finns emiriska bevis för att det fungerar. Vi införde dem i Nacka för tio år sedan och har inte ångrat det en minut. Jag behöver väl inte säga att Nackaelevernas resultat ligger i toppen i landet...
Lägger till detta också, efter att ha läst flumvänsterns artikel i GP 11/1. Deras kravlösa och uppföljningsfientliga linje har dominerat skolväsendet i 15 år och resultaten förskräcker. Mats Ekholm ville förbjuda omdömena när vi införde dem i Nacka för tio år sedan. Han ville ta bort de nationella proven och var allmänt kritisk till betyg och uppföljning. Den utbildningsinspektion som han tvingades starta blev tandlös och lite flummig den också, skolor/kommuner med usla resultat kunde få bedömningen "bra verksamhet".
Det är klart att de försvarar sina tillkortakommanden och ser med obida ögon på det som nu händer. Men deras linje har prövats under många år och misslyckats. Så enkelt är det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar