Malmö fortsätter försiktigt att låta eleverna utvärdera lärarna, skriver Sydsvenskan. Det mottas inte bara positivt av lärarna.
När jag ser de väldigt hovsamma frågorna konstaterar jag att det sådana frågor ställts i Stockholmsregionens gymnasieskolor i flera år redan och att Nacka gjort det i ett decennium. Välkommen i gänget, Malmö! Det känns ju inte ett dugg kontroversiellt.
Har jag fått tillräcklig hjälp? Har jag haft inflytande? Är jag nöjd med kursen som helhet? Och så den "farliga" frågan: Jag är nöjd med lärarens sätt att arbeta.
Hur ska man någonsin kunna bli bättre om man inte vet hur det står till? Om man inte vet vad kunderna tycker? Vilket annat kunskapsföretag skulle strunta i att utvärdera kundernas attityder och fråga vad som kan bli bättre? Vadan denna rädsla? Jag kan faktiskt inte förstå den alls, om det inte är så att den bottnar i ett väldigt dåligt självförtroende och låg professionalitet. Kompetenta lärare borde väl välkomna denna utvärdering!
Jag tycker att man skulle gå mycket längre än fegisvarianten i Malmö. Offentliggör resultaten! Inte så att man kan identifiera lärare för lärare, men på skolnivå. Och gå längre ned i åldrarna, varför nöja sig med gymnasister? Elever på mellan- och högstadiet kan också ha välgrundade åsikter som är värda att lyssna på. Då blir det elevinflytande på riktigt. Och det kanske är farligt för vissa...?
Och så några lovord till kollegorna Elisabeth Svantesson och Tomas Tobé som skriver på Brännpunkt idag om SFI. Bort med kommunernas monopol och skrota dagens SFI-modell och in med en ny. Jag tror ni tänkt helt rätt!!!
3 kommentarer:
Kanske är du intresserad av att läsa vad Riks-LiSAs (Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk) ordförande Birigtta Anstrin-Åstedt har att säga i debatten om SFI/Startsvenska? Du hittar hennes brev här:
http://www.lisa-riks.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=15&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=15
Brevet finns även i sin helhet i min blogg.
//Anna
Bra rutet Mats - självklart skall lärare utvärderas och vilka gör lämpligast det? Jo, just det: eleverna!
/susann
Jag blir så trött när jag varje gång hör folk som inte är lärare som ska ha massa åsikter om hur lärare ska vara och sköta sitt jobb.
Det är helt enkelt helt absurt att låta eleverna betygsätta mig. Även fast mina elever ofta säger till mig att jag är en bra lärare som bryr mig så vill jag ändå inte att de ska betygsätta mig.
Eleverna fattar inte allvaret i det. När jag har gjort utvärderingar efter mina kurser så kryssar de bara i vad som helst för att kunna få sluta. Om någon elev inte tycker om mig, vad är det som hindrar den att ge mig dåligt omdöme även fast jag har gjort helt rätt?
Jag har varje dag ett tiotal "bråk" med elever för att de inte gör det de ska på lektion eller inte uppför sig utanför klassrummen. Och så ska de betygsätta mig!!
Vilka andra företag gör så? Inga. Man fjäskar för sina kunder, men det gör inte lärarna och jag vill inte leva i den värld där lärarna ska fjäska för eleverna för att få bra betyg och bra lön.
Rektorn däremot skulle kunna ta sig mödan och gå utanför kontoret och verkligen auskultera på lektionerna. Rektorn bör betygsätta, ingen annan.
/Mattias, lärare på gymnasiet
Skicka en kommentar