20 januari, 2009

Obegripligt fp-förslag om friskolor

Folkpartiets skolpolitiska arbetsgrupp föreslår nu att friskolor som går med vinst men har dålig kvalitet på verksamheten ska kunna straffas med kännbara böter.

Jag undrar vad det är folkpartiet egentligen vill bekämpa - dålig kvalitet eller vinster? Om det vore dålig kvalitet så ska väl det bekämpas överallt och inte bara i vinstrika friskolor? Jag förstår inte varför man ska blanda in ekonomin med böterna. Är det ok med dålig kvalitet om man inte går med vinst? Är det ok med dålig kvalitet i kommunala skolor? Jag tycker inte det.

För mig hänger det inte ihop. Jag hoppas inte att folkpartiet nu backar från ambitionen att kommunala skolor och friskolor ska behandlas lika och att dålig kvalitet alltid ska leda till sanktioner, oavsett vem som driver dem och oavsett ägarens ekonomiska förhållanden.

Inga kommentarer: