12 november, 2009

Knarkhundar i skolan...?

Folkpartiet i Trollhättan vill att knarkhundar ska sniffa runt i skolan på jakt efter knark, skriver SvD, TV4, Aftonbladet, Expressen och DN. Fp tror att det är ett "kraftfullt verktyg för att vinna kriget mot narkotikan". Jag vet inte det, jag.

Det är väl knappast i skolan som knarket flödar. Hundarna upptäcker ju inte knarkpåverkade elever, utan vissa typer av oanvänt knark. Visst kan det finnas knark i skolorna, vilket är oacceptabelt, och det är möjligt att det är befogat att polisen tar med en knarkhund vid något enstaka tillfälle vid misstanke om droger. Men att regelbundet ha hundar springande där? Nja, inte så käckt va?!

Jag tycker förvisso att man ska kunna ha lite hårdare tag mot knark i skolorna, bl a drogtester vid befogad misstanke men det säger ju Skolinspektionen nej till (SvD). Jag skulle gärna se en ändring av den lagen. Men knarkhundar låter lite väl överspänt och inte lär man lösa några problem med det heller. I skolan är det väl i första hand drogpåverkade eller drogberoende elever man vill upptäcka för att både kunna sätta in hjälp och skapa trygghet för övriga elever och personal i skolan och kanske på praktikplatser.

Det är inte försäljningen i skolan som är problemet, är min bild i alla fall. Eller är knarkproblemen i skolan i just Trollhättan så oerhörda att detta är befogat? Verkar inte sannolikt. Därför är förslaget ett kraftfullt slag i luften. Det kanske verkar handlingskraftigt, men löser inga problem utan riskerar att mest leda till att skolan utmålas som ett allmänt knarknäste och att det blir en hetsjakt på ungdomar. Inget är särskilt bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vafan menar du med "KRAFTFULLT slag i luften"? Låter som Italien 1931 typ.

Mats Gerdau sa...

Med "kraftfullt slag i luften" menar jag ett förslag som inte löser några problem men kanske verkar enkelt och handlingskraftigt.