12 september, 2008

Waldorf igen

Nu har jag fått svar på min fråga till högskoleministern om vilka åtgärder han ska vidta för att säkra utbildningen av Waldorflärare.

Jag måste väl säga att jag hade hoppats på lite mer. Du kan bättre än så här, Leijonborg! Jag är i och för sig glad över att vi verkar ha samma uppfattning om vikten av pedagogisk mångfald och kvalitet i lärarutbildningarna och att det är angeläget att Waldorflärarfrågan får en lösning. Min fråga var ju dock HUR den lösningen ser ut och vilka initiativ ministern ska ta för att förverkliga detta.

Där uteblev svaret tyvärr. Leijonborg sitter ju på en exekutiv funktion med makt att förändra och ta initiativ. Jag hade hoppats att få höra lite mer om departementets arbete med att förverkliga det vi båda vill se - en stabil och högkvalitativ Waldorflärarutbildning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Waldorfskolornas kursplan som utgår från barnets tandömsning och en "pedagogik" som har som sitt främsta mål att inkarnera barnet i sin kropp kanske inte ger så mycket mångfald utan bara fortsatt enfald?

Waldorfskolans kursplan kan aldrig förändras, det Steiner sagt kommer att gälla för alltid.

Så varför ta strid för en galnings idéer?
Vilket ansvar har samhället för de barn som utsatts för denna sjuka lära???
Låt Steiner och hans waldorfpedagogik gå hädan och vila i frid...