02 september, 2007

Forskare: stäng dåliga skolor

Äntligen!

En forskare (Anders Lindbom) vid Uppsala Universitet har kommit fram till den föga förvånande slutsatsen att det är stor spännvidd mellan skolorna i Stockholmsområdet, rapporterar TT och DN. Det finns skolor där alla elever klarar godkänt i alla ämnen och det finns skolor där endast en tredjedel av eleverna gör det. Det är ju inget nytt. Det nya är hans motförslag: lägg ned de dåliga skolorna och bussa eleverna till de bästa i stället.

Han konstaterar att friskolorna (fast sannolikt mer rätten att välja skola) bidrar lite till segregationen men att boendesegregationen är betydligt viktigare för att förklara skillnaderna. Jag är benägen att hålla med. Valfriheten kan fungera som ett medel för de som vill välja bort de dåliga skolorna, men han konstaterar nog så riktigt att Medelsvensson aldrig skickar sina barn till de segregerade förortsskolorna. Det finns ibland ett önsketänkande om att det vore så, men det är mest drömmar. Ibland förverkligas ju dock drömmar, ISN i Nacka är en sådan. Det var en sliten förortsskola i Fisksätra som lyckats vända trenden. Idag är det en kommunal internationell skola där halva skolan drivs på engelska. Det har faktiskt inneburit ett uppsving, både i elevantal, status och inte minst kunskapsresultat.

Hittills har man nog endast stängt skolor av två skäl: brist på elever och för att spara pengar. Aldrig av kvalitetsskäl. Det är hög tid för det nu.

Slutsatsen att man ska börja bussa eleverna, då? Steg ett måste ju i alla fall vara att stänga de dåliga skolorna, vart eleverna sedan ska ta vägen tål att fundera på.

8 kommentarer:

Anonym sa...

ghtreytruyrhjtjnghjnvb

Anonym sa...

'JAg ghillar inte priscilla moahhahahahha

Anonym sa...

jag tycker att den har texten jag inte fattar

Anonym sa...

men jag taler svenska bra så du kan veta det

Anonym sa...

den där texten dår i ovan som den där killen på det där kortet som sitter där uppe i hörnet på dena hemsida var en text som står på internet! jag vet för jag är inne på den här nu så jag vet de du vet

Anonym sa...

det kan finnas dammsugare i staden men vill du göra lego star wars

Anonym sa...

hej jag gillar den här sidan. den heter väl playahead.

Anonym sa...

Hej, Mitt namn är kalle christofferoffersson. Jag gillar din framtoning idin text. Jag blir lite attraherad när du skriver så fint. Gullit av dig att vi kan kommentera. Mvh kära Christofferoffersson. Haj