Graningebyns skola i Sollefteå gick över till fyra dagars skolvecka för lågstadiebarnen i höstas. Det verkar fungera bra, konstaterar Mittuniversitetet i en första utvärdering.
Jag har inget emot att skolor löser uppgifterna på lite olika sätt och att förläggningen av undervisningstiden är ett av de verktyg man kan laborera med. Tidigare har vi sett vissa gymnasier som har tvåskift på skolan, ett gäng på förmiddagen och ett gäng på eftermiddagen. I stället har de längre terminer och hoppar över sport- och påsklov. Bra med lite olika modeller, det finns inte en lösning som passar alla.
En reflektion är ju dock hur lite undervisningstid vi egentligen har i Sverige, när det går att lösa med fyradagarsvecka eller ”halvtid” i skolan. Samtidigt ser vi att kunskaperna sakta sjunker så borde man kanske fylla på med mer undervisning i stället? Det vore väl en kunskapssatsning värd namnet. Men man blir kanske inte så populär bland eleverna om man föreslår längre skoldagar…?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar