25 juni, 2009

Elevenkäter förbättrar skolan

I de flesta branscher lyssnar man på sina kunder för att kunna höja kvaliteten. I skolan har det varit tunnsått med det, även om elevenkäter blir mer och mer vanliga. Men det får inte gå att identifiera enskilda lärare, då spjärnar Lärarnas Riksförund emot. Så var det i Malmö, men efter försöket i vintras så verkar protesterna ha lagt sig.

Annat är det i Tyskland. Där har en lärare som fått dåliga omdömen på en utvärderingssajt gått till domstol för att få sajten stängd, men den högsta instansen har nu avslagit hennes begäran (SvD). Att man ens kan komma på tanken att förbjuda internetsajter där elever talar om vad de tycker om sina lärare... Det säger rätt mycket om läraren, kanske var de dåliga omdömena rättvisande?! Nätet finns, det är ingen "fluga" som Ines Uusmann (s). Se till att göra något bra av det, utnyttja möjligheterna i stället för att bara se hoten. Skapa bra sajter för utvärdering, sajter som inte nedvärderar utan faktiskt tillför något. Som elev betyder skolan och lärarna oerhört mycket. Det är väl inte för mycket begärt att de ska få veta vad de kan förvänta sig av den skola de väljer? Eftersom jag inte kan tyska har jag inte läst den tyska sajten så jag kan inte kommentera den, men initiativet är utomordentligt. När får vi se en svensk efterföljare?

I DN står om en skola som fuskat med de elevenkäter som görs i Stockholm, Internationella skolan för fred och rättvisa i Sätra. Resultatet var så extremt goda att utbildningsförvaltningen granskade det lite ytterligare och tillfrågade elever och föräldrar kände inte igen sig. Det är bra att kommunen reagerar hårt mot detta. Den som fuskar ska åka dig. Samtidigt ska man vara medveten att elevenkäter inte säger allt. Det behövs fler utvärderingar, som tillsammans ger en sammansatt bild av hur skolan fungerar.

Malmö har också genomfört en elevenkät, vilket rapporteras om i Sydsvenskan. Friskolorna får generellt sett lite bättre omdömen, men det är en kommunal skola som toppar listan. Lite trist är kommentarerna från rektorn på skolan som intar bottenplatsen, Rönnens gymnasium. Han hävdar att friskolorna är mer generösa med betygen och därför får bättre elevomdömen. Ja, det är ju enklare att leta fel hos andra än sig själv... Det finns inga som helst belägg för att det är så, det är en enkel bortförklaring. Hur förklarar han att betygen på nationella prov är bättre på friskolorna? Jag är så himla trött på den "sanningen" som ständigt upprepas och journalister som okritiskt återger det. Med den attityden kommer Rönnen att gå under. Det är aldrig framgångsrikt att skylla egna tillkortakommanden på lögner om konkurrenten, bara dåligt sportmanship.

Inga kommentarer: