10 juni, 2009

Nu blir det lika villkor

Nu har vi debatterat och röstat igenom propositionen om Lika villkor för friskolor. Det ger den kvarts miljonen barn och ungdomar som valt friskolor rätt till en likvärdig utbildning och rättvis ersättning. Äntligen! Det finns så många kommuner som fuskar med skolpengen och nu blir det möjlighet för domstolen att pröva detta i sak.

Sossarna och vänstern var givetvis emot. Jag hörde faktiskt inget positivt ord om valfrihet och friskolor alls, trots att jag verkligen ansträngde mig. Det var bara hot och agressiva påhopp. Lika villkor i ord, men ingen insikt i vilka problem de brottas med idag. Har Marie Granlund ens besökt en friskola? Förstår hon hur villkoren ser ut på sina håll?

Inför debatten har jag frågat 15 stora kommuner om de gör något skolpliktsavdrag och i så fall om det finns någon specifikation över hur kommunen använder de pengarna. Det blev väldigt intressanta svar. 6 av de 15 kommunerna gör ett sådant avdrag men ingen kan redogöra för hur de används. Stockholm drar av 3% men säger att det inte är "specificerat för olika ändamål i kronor och ören". Göteborg drar av 2% på grundskolan men kan inte ange hur de används. På gymnasiet drar man av sammanlagt ca 11 miljoner kronor för "6 månaders omställningskostnader" i den händelse någon skola skulle läggas ned. Malmö drar av hela 5% men säger att "det finns ingen speciell uppföljning på dessa pengar".

Ska det få vara så? Jag tycker inte det, men jag fick inget besked från Marie Granlund. Eftersom hon ville avslå hela förslaget så kan man inte tolka det på annat sätt än att hon tycker att det är ok att göra sådana här godtyckliga avdrag på miljontals kronor varje år. Det är diskriminering av barn och ungdomar som väljer friskolor som det nu förhoppningsvis blir stopp på.

Inga kommentarer: