12 oktober, 2009

Reflektioner från Toronto

Här kommer en liten summering av några intryck efter besök i Toronto. Det är provinserna som ansvarar för skolan i Kanada, inte den federala makten, det var en ny upptäckt för mig.

Först kan man konstatera att det är oerhört mångkulturellt i Toronto. 70% av eleverna har båda sina föräldrar födda utomlands. Hälften pratar engelska hemma. Största elevgruppen är "vita" (29%), tätt följd av South Asian (dvs personer från Indien, Sri Lanka och Bangladesh, 27%). East Asian (f a från Kina) är 15% och "black" 10%. Den som tror att det bara är rika och välutbildade som emigrerar till Kanada bedrar sig. 27% av barnen lever i familjer där inkomsten är mindre än 30 000 dollar (knappt 200 000 kr). Det ger lite perspektiv åt Malmö, Södertälje och Rinkeby...

De jobbar oerhört aktivt med skolor i utsatta områden. Skolorna rankas utifrån sociala faktorer och får sedan en del resurser baserat på detta och man bygger upp "Model Schools" i områdena.

Lärartätheten är inte så hög, ca 6 lärare/100 elever och det verkar vara lite fler lärare på det som motsvarar gymnasiet än i de lägre åldrarna. Däremot MÅSTE man vara med i facket för att få vara lärare, känns inte så modernt. Det ska väl vara ett positivt val, inte tvång?!

En stor diskussion handlade om avstängning av elever. Till viss del beror det på skottlossning för några år sedan, man är oerhört fokuserad på det nu och har ett program för "safe and caring schools". 8 000 elever stängdes av förra året under en kortare eller längre tid. Det känns som väldigt många... Samtidigt pratade de hela tiden om hur viktig utbildning är och att alla vägar hela tiden måste vara öppna. Det gick inte riktigt ihop för mig.

Resultaten då? För mycket dropouts, alldeles klart, och det jobbar de mycket med. Samtidigt verkar utvecklingen gå åt rätt håll. 75% av eleverna i årskurs 9 (typ 14-15 år) nådde målen i matematik våren 2009, vilket ska jämföras med 65% fem år tidigare.

I internationella tester ligger Ontario (där Toronto ligger) väldigt bra till. I t ex TIMMS-rapporten som kom för något år sedan fick Ontario 517 poäng i matematik i år 8, medan Sverige fick 491 (under genomsnittet).

Det finns två parallella offentliga skolsystem i Toronto - ett vanligt (Toronto District School Board, TDSB) och ett katolskt och man väljer vad man vill tillhöra och betala skatt till. Alla betalar en särskild skolskatt, här försvinner inga skattepengar till andra saker, inte. Inom TDSB finns dessutom många alternativa skolor. Det kan handla om skolor med särskilda pedagogiker, för vissa invandrargrupper, särbegåvade barn och enligt uppgift även för barn till homosexuella föräldrar. De har försökt skapa mångfald inom det offentliga skolväsendet, lite spännande.

1 kommentar:

Kulturkritikern sa...

Tack för den infon. Du borde också läsa min analys av så kallade "moral poliser" i Rinkeby: http://kulturkritikern.blogspot.com/2009/10/moralpoliser-men-vems-moral.html