Regeringen har nyss lämnat ett förslag som innebär att det ska löna sig bättre att läsa ytterligare ett språk på högstadiet, utöver engelska. Bra, språk är viktigt! Det leder till bättre kommunikation och förståelse mellan folk. Jag skulle gärna se lite fler språk också, inte bara tyska, franska och spanska. Varför inte mandarin och arabiska?
Idag räknar man bara med 16 ämnen när man tas in till gymnasiet och maxpoängen blir då 320. Om man har läst 17 ämnen, vilket man har om man läser språk, så får man i alla fall bara räkna 16 ämnen. Förslaget nu är att man ska få räkna även det 17:e ämnet och maxpoängen blir då 340.
Ett problem idag är att många väljer bort B-språket. Nästan 20% av grundskoleeleverna väljer att bara läsa svenska och engelska och av de 80 procenten som börjar med ett B-språk så avbryter en uppåt fjärdedel. Av de 116 983 niondeklassarna som fick betyg förra våren så var det bara 75 817 som hade betyg i ett modernt språk.
Från början var nog tanken god att elever med stora svårigheter i skolan skulle kunna koncentrera sig på svenska och engelska och därför kunna välja bort ett ytterligare ett språk. Men effekten har blivit förödande. Tanken var att det skulle handla om ett fåtal elever, men det har blivit var tredje. Misstanken att en och annan väljer bort det av taktiska skäl är nog inte så långt bort. Det är ju lättare att få bra betyg i 16 än 17 ämnen. Taktiken blir kortsiktig och går ut över viktiga kunskaper. Nu blir det nya morötter i stället.
Det är svårt att lära sig ett nytt språk. Det kräver nötning av glosor, en ny grammatik, annorlunda böjning av verb och nya kasus och annat. Därför är det bra att eleverna får extra poäng för sitt slit.
SvD, Aftonbladet, GP, SR,
3 kommentarer:
hmmm vilka ämnen är inte jobbiga att lära sig?
Men det måste väl ändå vara kunskaperna som skall belönas? Vi har ju tusentals ungdomar som är två eller flerspråkiga, om deras förstaspråk inte är Svenska så skall alltså deras kunskaper i andra språk belönas när de söker till högskolan?
Jag upplevde nog inte att alla ämnen var lika jobbiga att lära, det var ju inte så ofta man fick läxor i slöjd eller gympa...
Visst är det kunskaperna som ska räknas. Hittills har ju kunskaper i främmande språk inte belönats rent betygsmässigt eftersom man bara räknat 16 ämnen. Har man 17 ämnen så räknas inte de kunskaperna... Och så handlar det om ansökan till gymnasiet, inte högskolan.
Skicka en kommentar