18 september, 2008

Vad får lärare säga?

Helsingborgs Dagblad har gjort en undersökning av vad förskolorna skriver i de individuella utvecklingsplanerna om barnen. Aftonbladet rapporterar om detta också.

"Retas", "har problem med gränssättning", "måste lära sig tolerera nya kompisar" och "dreglar" är något av det som står och som fått Skolverket att flyga i taket. Ohhh, så får man absolut inte säga, enligt verket. Allt ska bara vara positivt och framåtsyftande. Dölja och skyla över kan man också säga.

Visst är det en konst att skriva begripligt och sanningsenligt utan att såra eller kränka. Men ibland tycker jag att vi är för känsliga i Sverige. Man måste få tala klartext. Man hjälper inte en enda unge av att inte vara ärlig mot föräldrarna och tala om hur det verkligen är. Anna Book lyfte det beträffande Idol 2008 idag apropå alla de verkar vara helt utan självinsikt i sin sångförmåga. Men om man sopar sanningen under mattan när barnen är små, hur ska det då bli när de är vuxna? Föräldrarna måste se sanningen om sina egna barn, även om det är smärtsamt. Som förälder hade jag varit glad att få en ärlig beskrivning av hur mitt barn är på dagis. Jag är ju inte där, så jag vet ju inte. Att bara få höra att han är så gullig duger ju inte.

Nej, säg som det är i stället. Älta inte och skuldbelägg inte, men var ärlig! Sedan är det ur världen. Syftet är ju gott, att lyfta det som kan vara problem så att man ska kunna göra något åt det.

Jag hoppas att Skolverkets attityd är en rest av den gamla flummigheten. Vi har ju ändrat lagen och infört omdömen och förbudet mot att vara bakåtblickande - som avstamp för eventuella insatser - är borta.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skrämmande att en person som anser sig vara insatt i skolvärlden kan ha såpass lite koll.

"Ohhh, så får man absolut inte säga, enligt verket. Allt ska bara vara positivt och framåtsyftande. Dölja och skyla över kan man också säga (sic!)."

...

"Man måste få tala klartext. Man hjälper inte en enda unge av att inte vara ärlig mot föräldrarna och tala om hur det verkligen är."


Herregud människa vilka floskler!
Var har du varit de senaste 60 åren av psykologisk och pedagogisk forskning?
Man kanske inte säger dessa saker eftersom det ENBART sårar barnet utan att ge något som helst resultat. Detta ÄR att skuldbelägga eftersom barnet omöjligen kan förstå.
Jag vet inte du kanske blir frustrerad när ditt spädbarn inte kan ge en fullgod förklaring till att den bajsar på sig? Du kanske sätter omdöme och benämner honom/henne "problem med gränssättning eller rentav använder invektiv?

Det är väl självklart att ettåringar inte förstår alla gränsdragningar samt helt och fullo konsekvenserna av sitt handlande samt till det även saknar full potential till social interaktionsförmåga med andra barn (eller vuxna/förskolelärare).
Barnpsykologer är eniga om detta, inte förränns barnet är cirka två år kan man börja uppfostra det till fullo eftersom den absoluta majoriteten av barnen inte har den kognitiva förmågan som krävs.

Det är ettåringar vi talar om.
Man måste vara bra ignorant om man tillämpar samma pedagogik och uppfostran på en ettåring som på en femåring.

Du och ditt blåbruna anhang upphör verkligen aldrig att förvåna.

Men lycka till med skolpolitiken och din barnuppfostran Mats!

Mvh

Lorenz

Anonym sa...

Som medborgare blir jag djupt bekymrad när jag ser detta okunniga floskeltrams. Frågan är vad som är värst, att du tror på vad du skriver eller att du är riksdagsledamot?

Säg att du bara driver med oss.

Mats Gerdau sa...

Lorenz, ursäkta men du verkar inte ha begripit någonting alls... Det handlar om skriftliga omdömen som går till FÖRÄLDRARNA. Ettåringar läser inga omdömen, eller hur?!

Hur kan du försvara att man inte får vara tydlig gentemot föräldrarna att deras barn retas och har problem med gränssättning om det nu är på det sättet? Det är precis sådan vänsterflum som jag är så hjärtligt trött på och den inställningen som ställt till med så mycket elände.

Det handlar inte om att skuldbelägga barnen, utan om att vara tydlig gentenomt föräldrarna. Inte sopa under mattan och lägga huvudet på sned och säga att allt är så bra när det inte är det. Sen ska man självklart säga saker på ett konstruktivt och mänskligt sätt, men det är en annan sak.

Fredrik Fisk - kommentar överflödig. Vi tycker helt olika. Simma in i ditt mörka vatten igen!

Anonym sa...

Lustigt att man kan prata förbi varandra såhär, min poäng var just att det är totalt onödigt att ge föräldrarna några "omdömen" (betyg) om sina ettåringar pga det jag skrev i min tidigare kommentar.

Mitt inlägg kanske inte var tillräckligt tydligt.

Tror du förövrigt att förskolepersonalen inte kan kommunicera sådant utan betyg?

Anonym sa...

Du verkar med ditt högerflum inte heller förstå varför inte gränssättning till helt och fullo fungerar på såpass små barn, vilket jag försökte förklara i min tidigare kommentar. Detta får till konsekvens att dylika "omdömen" fokuserar helt fel saker samt att de inte leder till något vare sig för föräldrarna eller barnet i någon större utsträckning - förutom utpekandet.

Jag hoppas att du som riksdagsledamot och skolpolitiskt intresserad tar ditt ansvar i den här frågan.
Vänserflum får man väl ta som en komplimang med tanke på att Sverige har en av världens bästa skolor samt att vi under årtioenden haft en stor del av befolkningen som gått vidare till högskolan.

Det är förövrigt bisarrt att du inte förstår varför många människor tycker det är bisarrt att man sätter betyg på ettåringar.

Mvh

Anonym sa...

Tala förbi??? Man kan ju verkligen undra vad du egentligen menar.
Du tar avstamp i en artikel som rör f ö r s k o l e b a r n och fortsätter med en lång harang om bl a att "man sopar sanningen under mattan när de är små".
Jag tycker du är alldeles för överslätande nästan rent vänsterflummig..inför skrifliga omdömen och betyg redan från födseln!!! Det är oerhört viktigt att medborgarna redan på ett tidigt stadium får veta vilka krav samhället (med all rätt!) ställer på dem. Bort med napparna låt de suga på ett rejält omdöme istället!

Mats Gerdau sa...

Hur kan man vara emot papper? För det är ju egentligen det som Lorenz är. Att skriva ned det som sägs på ett papper är helt vansinnigt enligt honom, utpekande, skuldbeläggande och långt bort från all pedagogisk forskning...

Hmmm. Man upphör aldrig att förvånas... Var finns den forskning som säger att tydlig utvärdering är skuldbeläggande?

Jag har sett forskning som visar att just tydlighet och återkommande utvärderingar är väsentliga för en positiv utveckling.

Jag har också sett forskning från Linköpings Universitet om utvecklingssamtal. De karaktäriseras av konflikträdsla och undangligande säger de som lyssnat på tusentals timmars utvecklingssamtal. Man sopar problem under mattan, och det blir verkligen inget bättre av.