Kampanj, kampanj, kampanj inför Europaparlamentsvalet. Och studentmottagning för dottern som slutar gymnasiet i morgon torsdag. Hinner inte blogga längre, fast det finns så mycket att kommentera. Själv har jag varit i Uppvidinge i torsdags, Eskilstuna och Strängäs i fredags och Halmstad i måndags parallellt med allt annat.
IB-eleverna ska få söka in på högskolan i samma kvotgrupp som elever med svenska betyg, meddelade regeringen äntligen igår. SvD har uppmärksammat detta i ett flertal artiklar (här och här) och många har hört av sig och varit oroliga och vi moderater har drivit på för att få en lösning. Skönt att den kom nu. Bakgrunden är att den förra regeringen 2006 beslutade om ett system med meritpoäng som innebär att man kan få extra poäng om man läst vissa kurser. Det ändrades sedan av den nya riksdagen våren 2007, bl a så att fler språk ger poäng och att extrapoängen minskas från 3,0 till 2,5. S-regeringens förslag om meritpoäng innebar att utbildningar utanför den vanliga gymnasieskolan inte kan inräknas i samma system, därför hamnade IB i gruppen för sökande med utländska betyg. En liten men viktig grupp som glömdes bort, men som vi nu löser det hela för. Det blir lite märkligt när vi å ena sidan inför nya spetsutbildningar, samtidigt som effekten för de spetsutbildningar vi redan har är att deras chanser försämras. Självklart ska eleverna på det som ofta betraktas som en av de svåraste utbildningarna inte få sämre möjligheter att komma in på högskolan än andra.
Och då är vi inne på spetsutbildningarna. Få sökande, rapporterades det i veckan i DN bl a. För kort tid, sägs förklaringen vara. Så kan det nog vara till viss del. Men jag tror inte att alla vill flytta hemifrån för att gå i gymnasiet och det är fortfarande inte så kul att vara "annorlunda" i Sverige. Man ska inte sticka ut och tro att man är något. Jantelagen är nog en del av svaret också. Spetsutbildningarna är bra och behövs, men egentligen borde varje skola möta ungdomar med talanger och begåvningar "in house". De ska inte skickas bort och bli någon annans ansvar, precis lika lite som elever med svårigheter ska vara det. Visst finns behov av särskild kompetens och särskilda skolor här också, men på samma sätt som vi förutsätter att alla skolor ska erbjuda elever med svårigheter en bra utbildning så borde alla skolor också se till att talangfulla elever får en bra utbildning som tänjer deras gränser.
DN har också haft en artikelserie om elever som far illa i skolan. Det skär i hjärtat när man läser om det. En "lex Sara" eller "Maria" för skolan har kommit på tal och det kanske är en god idé om personal får en anmälningsskyldighet. Samtidigt upplever jag att kontrollen är så mycket starkare i skolan med uppgraderad inspektion och en annan öppenhet än sjukvården och äldreomsorgen. Att åtgärda sådana förhållanden som DN skriver om borde kunna vara ett bra exempel på vad nya sanktioner mot skolor som brister ska användas till. Det känns som ett allvarligare problem än några av de exempel som utbildningsministern tog upp.
Slutligen är det ju fantastiskt kul att Sverige vunnit kampen om den gigantiska forskningsanläggningen ESS. Med ledarskap och kompetens har vi fått stöd av flertalet länder och den hårdaste konkurrenten Spanien drar sig nu ur. Grattis Lund och grattis forskar-Sverige!
1 kommentar:
Jättebra! Jag är kontaktpolitiker för ett IB-program och är väldigt imponerad av det jag sett. Bra jobbat av kanske både dig och av andra skolpolitiker.
Linda
Skicka en kommentar