Sverige är säkert det enda landet på jorden där utländska studenter får studera gratis. Många ungdomar från Pakistan, Indien, Nigeria och Kina söker sig till svenska universitet av ett enda skäl - det är gratis. Det är inte hållbart. Varför ska våra gränser vara öppna när andras är stängda?
Man kan fråga sig om det är en stor fråga. Och ja, det är det. Förra läsåret fanns 19 300 free-movers i Sverige, varav 10 000 från länder utanför EU/EES-området, framför allt Asien. Det ökar lavinartat. Inför höstterminen tog Verket för högskoleservice emot 122 000 ansökningar från denna grupp. Redan idag är över 90% av de som studerar på avancerad nivå på högskolan i Blekinge freemovers.
Var ska det sluta? Ska svenska skattebetalare stå för notan för all världens studenter som inte kommer in på Harvard, Yale, Oxford och Stanford? Det håller inte.
Därför är regeringens proposition idag så välkommen. Nu införs avgifter för dessa free-movers 2011. Det kombineras med ett stipendiestystem. 90 miljoner anslås för utländska studenter, bl a från våra biståndsländer, ska kunna plugga här. Det blir kontroll på systemet. Det är ansvarstagande och förnuftigt.
Samtidigt frigör vi flera hundra miljoner kronor som stannar i högskolorna för att höja kvaliteten. Avsikten är att det ska bli mer undervisningstid och fler föreläsningar, framför allt i samhällskunskap och humaniora. Enstaka lektioner i veckan duger inte för heltidsstudier.
Nu återstår att se vad oppositionen säger. S har öppnat för detta tidigare, men gjorde inget under sin regeringstid. Vänstern och miljöpartiet är starkt emot. Vem vinner?
Ny teknik, Sveriges Radio,
2 kommentarer:
Hej! I mångt och mycket håller jag med dig. Det är inte ekonomiskt hållbart att vi skall betala för icke-EU studenters utbildning.
Men, det är bra med ett stipendiesystem för de vi kallar "free-movers". Det finns en hel del av dessa därför att de är utstötta/utfrysta i sina egna länder.
De är i samma situation som många av våra egna utexaminerade, nämligen de upplever att de inte är accepterade i sina egna länder.
Sedan, är det ju en del som kommer hit för att studera för att det är billigt/gratis. Men, också för att
EU är bättre än att stanna i ett land där det varken finns möjligheter eller någon framtid.
Många av de afrikanska länderna har tex kollapsat, vi brukar använda termen "failed states". Exempel på detta är Somalia, Zimbabwe och många andra länder.
Vad man borde göra är att fundera över hur vi löser våra egna människors problem, eller är det kanske som så att OIKOFOBIN är så grundligt etablerad i skälen hos alla de etablerade partierna, att
deras ledare/politiker inte förmå inse vad man ställt till med i Sverige.
Jag tänker på att vi har massarbetslöshet bland nyutexaminerade akademiker enligt SACO. Vi har som SULF lyfter fram ett gigantiskt problem som de beskriver som "Forskarutbildad till arbetslöshet", dessa är de problem vi borde fokusera på, och se till så att de som tar examen har en framtid och inte kastas ut i det "kalla vattnet", vilket är fallet idag.
Mvh
Mikael
Bra där! Jag läser till gymnasielärare och har som regel mellan 4 och 6 undervisningstimmar i veckan. Att det ens får kallas heltid känns som ett hån mot en riktig 40-timmarsvecka
Skicka en kommentar