23 februari, 2010

Svensk skola på export

Läser i Expressen att svensk skolpolitik nu ska på export. Det är Tories i England som vill införa vår friskolemodell. I England är skolan lite av en klassfråga fortfarande. Det finns privatskolor och internat som man betalar ganska mycket för. Och så finns det Grammar schools som ofta är offentliga men kostar lite och är något av elitskolor för de duktigaste.

Nu vill Tories ändra på det här. För ganska precis ett år sedan träffade jag Toryledaren David Cameron och skuggutbildningsministern Michael Gove, då de pratade lite om sina planer på ett seminarium. Vår svenska skolpeng står modell och ska göra det möjligt för alla att välja skola, oavsett hushållsinkomst.

Det är en av Tories viktiga valfrågor, vilket känns kul. Tänk att vår politik exporteras. Å andra sidan - vi tar lite efter deras modell med inspektion och anpassar den till våra förhållanden. Vi skulle nog behöva mer sådant internationellt utbyte.

Samtidigt planerar svenska skolor för att också flytta utomlands. Men det sticker i ögonen på en del. Det bygger ju nämligen på att skolorna i Sverige har gett vinst så att det finns kapital att investera utomlands. Och vinst är ju fult enligt vissa. Hade det varit andra näringsgrenar så hade sannolikt alla applåderat, men när det gäller utbildning så finns det dom som rynkar på näsan. Obegripligt! Är inte den svenska välfärden värd att exportera? Ska vi bara sälja trä och malm och möbler, men inte utbildning eller vård?

Tänk vad berikande det vore om det fanns några internationellt verksamma skolföretag i Sverige. Då skulle vi få ett verkligt utbyte och influenser. Visst har varje land sitt eget skolsystem, men samtidigt är utbildning universell. Sverige ligger inte bäst till i några internationella undersökningar. Kanske skulle utländska skolor kunna ge lite input till oss?

3 kommentarer:

Tim Finucane sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tim Finucane sa...

Gud bevara England från skolan enligt svensk modell! Jag gick själv i en Grammar School och visst är de till för de som är begåvade – men vad är det för fel med det? Man fick göra ett prov, sk 11+ för att kvala in - vad hade hänt annars? Då hade jag fortsatt i skolor som troligen hade ‘dummat ner’ mig eftersom ribban var så låg. Jag satt ofta längst bak i salarna och fick av lärarna hålla på med egna projekt eftersom jag blev snabbt klar med uppgifterna som alla andra brottades med. En sådan modell får inte finnas här i Sverige eftersom ‘alla i Sverige är lika’, och alla ska vara likformade (förutom barn till de rika och adla som får välja dyra internat). Man antar också att begåvade barn klarar sig bra, vilket inte är sant (läs forskning, Prof Roland S Person, Jönköpings Universitet).

I min gamla skola (Reigate Grammar School) blev vi påminde då och då om att vi tillhörde de översta 10% av befolkningen, och rektorn gjorde det klart för oss att det var ett FÖRMÅN att få gå i en sådan skola. Det kostade då ingenting eftersom dessa skolor var en del av det statliga utbudet. Idag är min gamla skola ännu bättre jämfört med när jag gick, kanske tack vare att det blev privat (friskola) de sista åren jag gick. Den är faktiskt så pass mycket bättre att jag blir lite avis på eleverna som går där idag!

Jag har jobbat som lärare i engelska på ett svenskt gymnasium och det var ett helvete. Aldrig har jag upplevt så många huvudvärk! Att undervisa en blandklass där en del elever låg strax över nybörjarnivå och en del talade flytande engelska var en omöjlig pedagogisk uppgift. Var skulle jag lägga ribban så att ALLA skulle kunna dra nytta av undervisningen? Att endast 30% av min arbetstid vigdes åt ren undervisning var också för mig också en gåta - varför så lite tid med eleverna???? Jag tog ett gäng elever till England och vi besökte min gamla skola. Mina elever slogs av häpnad – uppförandet, utrustningen, de enorma idrottsanläggningarna, mm – allt på en nivå DE INTE VISSTE EXISTERADE. Nej, exportera INTE den svenska skolmodellen - den har alldeles för stora brister. Ta vara istället på den gamla engelska modellen. Med lite uppdateringar skulle Sverige ev kunna närma sig ett skolsystem värt att skryta om.

Till sist, ta en titt på Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity? (http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY&feature=related). Du kommer inte att gilla det, men man kan hoppas att det gör någon nytta i ett samhälle som inte tillåter människor att tänka kritiskt.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack