13 februari, 2010

Smart och slugt i Stordammen

Stordammens skola verkar vara en väldigt bra skola. Jag besökte den igår. Den ligger i Sävja lite utanför Uppsala, har 300 elever i åldrarna 6-12 varav hälften kommer från andra länder. Ingen "glassig" skola, men som ändå har fått flera utmärkelser för sitt kvalitetsarbete.

Anledningen till att jag bjudit in mig till skolan var en artikel i UNT jag såg i höstas. Den handlade om hur de jobbade med modern teknik för yngre barn. Men jag tar självklart också tillfället i akt att prata om allt möjligt annat - hur skolan styrs och vilket lokalt friutrymme som finns, prov och bedömning, integrationsfrågor.
Det första intrycket är att det är proper skola med ordning och reda. Inramade tavlor, inget upptejpat på trekvart. Positiva värdeord på väggarna, Lorraine Monroes doktrin om att alla kan om man vill fanns lite överallt. Skolans värderingar syns också tydligt. Det var lugnt och arbetsro. Här finns grundförutsättningen för en bra lärmiljö.

Det andra intrycket handlar om rektorn, Gabriella Ekström. Här finns nog en stor anledning till skolans framgång. Som alltid hänger kvaliteten på ledarskapet, och det fanns här. Inte traditionell lärarbakgrund, utan barnskötare och fotbollsspelare. Hon visar att ledarförmåga är viktigare lärarkompetens.

Hur var det då med IT på skolan, huvudyftet med mitt besök? Skolan har en IT-pedagog som hjälper lärarna. Vaktmästaren var IT-tekniker. Mycket av fortbildningen ägnas åt IT. De jobbar med websidan. Några små datasalar, men också många bärbara datorer. Det verkar fungera väl.
Hur påverkar det då eleverna? Jag träffade några andraklassare som gjorde en gemensam blog med en klass i Italien. Jag såg exempel på bilder och filmer de gjort. Det var integrerat i undervisningen hela tiden, utan att ta överhanden. Skolan såg fördelar i form av mer motiverade elever och det ska verkligen inte underskattas.

Hur kommer man då dit? Inte mer pengar, det har skolan klarat själv. Man måste var både smart och slug, som rektorn sa, för att få med alla lärare. Inte tolerera att någon står kvar på stationen. Men inte heller hålla tillbaka några som vill gå snabbare fram. Hennes roll blev att få med alla, eldsjälarna drev framåt själva.

Grattis, Uppsalaelever, som har en sån bra skola!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag/vi känner oss glada för dina positiva ord om vår skola! Det uppmuntrar till mer IT- utveckling och det ger oss råg i ryggen, att vi ligger i rätt spår!

Gabriella Ekström rektor Stordammen

Mats Gerdau sa...

Kul! Kämpa på. Och tack för ett trevligt besök.