17 juni, 2010

56 skolbesök under året

Ännu ett läsår läggs nu till handlingarna. En miljon barn och ungdomar får ett långt och efterlängtat sommarlov och lärarna går på ledighet. Njut av det!

För egen del börjar jag också summera läsåret som varit. Sammanlagt blev det besök på 56 skolor. Från Skurup i söder via Ronneby, Kalmar, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Göteborg, Linköping, Norrköping, Västerås, Enköping, Södertälje, Stockholm, Norrtälje, Uppsala, Sandviken, Örnsköldsvik till Umeå i norr. Och London och Canada i väst, förstås. Tack alla som ställt upp och visat runt och velat prata med mig! Alla besök är roliga och dessutom ger kött och blod åt all statistik och alla papper man tvingas läsa och värdefull input när vi formar skolpolitiken.

Jag har haft mycket fokus på IT och lärt mig oerhört. IT i skolan fungerar. De som tvivlar borde följa med till Mona I Sandviken, Kristina i Falkenberg eller Hans på YBC i Nacka. Det motiverar och engagerar. Det är ett modernt hjälpmedel som lyfter undervisningen. Inte så att det är en dunderkur som kan lösa alla problem eller ersätta kompetenta och entusiastiska lärare eller bra läroböcker. Men det blir en dimension till.

De flesta av oss klarar oss inte utan IT i vardagen på våra jobb. Krånglande datorer och dålig uppkoppling kan förstöra en hel dag, i alla fall för mig. Men på en del skolor verkar man vara kvar på Kompisdatorernas tid. Samtidigt måste jag säga att det verkar som om proppen gått ur nu och många satsar på 1-1. Investeringar i IT är kanske lättare att göra nu när det finns pengar över i kommunerna. Och både intresset och kunskaperna stiger. Det bådar gott för framtiden.

Annat jag engagerat mig i är vad man gör att möta duktiga och begåvade elever. Här ser det inte lika bra ut. När jag frågar på skolorna vad man gör för dessa elever så får de ofta något tomt i blicken, förstår liksom inte riktigt frågan. När vi klubbat nya skollagen på måndag så höjer vi kraven så att alla får rätt att utvecklas maximalt. Det är uppfordrande. Frågan är om kompetensen i vad man kan göra är tillräckligt stor. Det är en viktig framtidsfråga för Sverige.

Jag har också följt friskolornas utveckling. Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft som ger friskolorna en möjlighet att få sina bidrag prövade i domstol. Många har gjort det, säkert pågår hundratals ärenden nu, bl a mot Göteborg som länge utmålats som storfuskare som inte skapar lika villkor. Tror inte att något avgjorts än.

I riksdagen har vi beslutat om en ny gymnasieskola, ny rektorsutbildning, ny lärarutbildning och nytt kvalitetssystem för högskolan.

Nu under sommarlovet blir det nog lite sparsammare med kommentarer, men jag ska försöka vara aktiv med bloggen trots sommarstiltje. Det är ju trots allt valår och jag brinner för att få förnyat förtroende.

2 kommentarer:

Hans Renman sa...

Kul, Mats!
Det är roligt att du visar ett sådant intresse och engagemang för både skola och skolUTVECKLING. Det är ont om det inom svensk politik tycker jag.
Hoppas du får en skön, välförtjänt sommar! Vi ses i Almedalen!
/Hans Renman

Anonym sa...

Hallå där - kunde inte avhålla mig ifrån att hoppa in i en diskussion som är högst aktuell, men där inläggen inte har haglat direkt den senaste tiden.
Varför talas så lite om 1:1 i vuxnas lärande? Allt jag har sett har handlat om ungdomsskolan.

Jag stöder alla konstruktiva förslag för ungdomsskolan, men efterlyser en spännande diskussion om datorns betydelse för vuxnas lärande.

Har ni tänkt på att

- vuxnas lärande har en stark koppling till arbetslivet, där allt fler arbetar med datorn som redskap. Hur ska vi kunna förbereda vuxeleverna för arbetslivet om vi inte tar in datorn redan i utbildningen?

- flexibelt lärande är ett honnörsbegrepp i det livslånga lärandet. Flexibilitet kan handla om såväl tid, rum som pedagogislka arbetsformer. Datorn skapar fantastiska möjligheter till flexibilitet. Låt oss ge alla vuxelever denna flexibilitet - vilket kvalitetslyft!!

- en stor del av eleverna i den kommunala vuxenutbildningen i Nacka är flyktingar och invandrare. Gamla komvux har blivit ett kraftfullt redskap i det lokala integrationsarbetet. Våra "nysvenskar" ska ges en bra språkutbildning samt en introduktion till ett samhälle där dator och internet är livsviktiga redskap för alla medborgares delaktighet. Kan man bli integrerad utan att behärska en dator?

Vem tar nästa steg i denna spännande fråga?

Vackra sensommarhälsningar
Staffan Ström