14 april, 2008

Nya jobb med s?

Socialdemokraterna presenterar idag en rapport om arbetsmarknadspolitiken. En del om detta handlar om utbildning. Det finns en del klokskap - eller självklarheter kan man också säga - om behovet av ett vasst utbildningsväsende. Men det är så fruktansvärt okonkret. Vad vill de egentligen?

Det lanseras som 124 punkter för tillväxt och jobb. Men vad sägs om det här:

"Starkt fokus på goda och relevanta kunskper är en nödvädnig förutsättning för att utbildning ska leda till jobb." WOW, någon har verkligen tänkt!

Eller det här: "Bra jobb kräver breda grundkunskaper i kärnämnen som svenska, engelska och matematik." Ja, har någon ifrågasatt det???

Plattityder och svammel, men inte så mycket nytänkande i det här dokumentet heller. Och inte ett uns av självkritik. Ingen bär tydligen ansvar för att var fjärde elev slås ut från gymnasiet.

Jag hade hoppats att det skulle komma lite spännande tankar om en ny gymnasieskola. De har ju haft ett tag på sig att fundera, men det verkar som om förnyarfalangen förlorat. De står fast vid att det viktigaste för alla utbildningar på gymnasiet är att de ger behörighet till högskolan. Att yrkesprogrammen ger yrkesutbildning som ger anställning verkar inte lika viktigt. Riktigt, riktigt trist att de inte tar chansen att tänka om här.

Hur kan de påstå att det är en ambitionssänkning att de som vill ska få en gedigen yrkesutbildning i stället för mer teori, som är sossarnas förslag? Vad är det för ambition som leder till att var fjärde hoppar av? Är det bara teori som är "hög ambition"? Mer nedvärderande av yrkeskunskaper får man leta efter.

Det är lite kul att titta i det underlag som gymnasieutredningen tagit fram. 30 elever (1,3%) av eleverna på fordonsprogrammet i hela landet började högskolan inom tre år efter avslutat gymnasium. Är det inte bättre att anpassa fordonsprogrammet så att övriga 98,7% får en bra fordonsutbildning i stället för att slå vakt om höga teoretiska krav, som gör att många inte orkar och inte känner sig motiverade för?

Inga kommentarer: