07 april, 2008

Trelleborg och valfrihet

Sitter på Arlanda, ska besöka Trelleborg. Dels besöka en skola, dels inbjuden av Alliansen där för att prata om skolpeng och valfrihet. Planet trasigt och inställt och jag blir försenad. Sånt här tar så mycket kraft!!!

Men jag får tid att läsa tidningarna ordenligt. Läser i DN att sossarna återigen vill ställa hårdare krav på friskolorna. De verkar helt besatta av friskolor. Lika intresserade och kluvna som katolska kyrkan är av sex – det ska få finnas men helst inte användas.

Sossarna har inte lyckats hitta några faktiska problem som de vill lösa, inga särskilda missförhållanden som beror på bristande regleringar eller som gäller friskolor speciellt. Det är just friskolorna de vill åt. Igen.

Varenda vecka hör man sossar tala illa om friskolor, misstänkliggöra, förtala, sprida osanna rykten och krav på nya regleringar. Jag kunde förstå tonläget om det verkligen fanns något att ta på, men det gör det ju inte. De brister som finns i skolan är rätt jämnt fördelade mellan kommunala skolor och friskolor, möjligen något större på de kommunala skolorna. Där går dessutom 90 procent av eleverna. Ändå är det alltid bara friskolorna sossarna pratar om. Kvalitetsbrister i kommunala skolor tigs ihjäl. I brist på politik för den kommunala skolan väljer de att bara angripa friskolorna. Det känns inte riktigt seriöst. Vart tog förnyelsen vägen?

Jag vill gärna ta i med hårdhandskarna mot alla skolor som inte levererar hög kvalitet. Sossarnas förslag om inspektioner varje år skulle jag kunna köpa – om det gäller alla skolor. Nu går vi från vart sjätte år till vart tredje år och det är bra, men jag kan tänka mig ännu tätare om det finns behov och självklart oanmälda besök också. Men varför bara friskolor? Det finns en sådan naivitet, eller är det bara skygglappar?, hos sossarna att kommunala skolor per automatik är bra. När ska de komma ur den villfarelsen och inse att kvaliteten där också måste granskas?

1 kommentar:

Bengt Gunnarsson sa...

Kan anledningen vara så banal att ledande (s)politiker har sina barn på friskolor