17 augusti, 2009

Elev i Canterbury

Jag har suttit på skolbänken i en vecka, återuppväckt livet som elev. Intensivpluggat engelska i Canterbury. Fantastiskt nyttigt och en utomordentligt bra skola som verkligen anpassade träningen till våra individuella förutsättningar och behov. Det blev mycket politiska ord, skolvokabulär och en del grammatik.

Mina engelskalärare på högstadiet och gymnasiet var rätt bra, men jag tror ändå att de hade för stort fokus på -ing-formerna. Jag har nu lärt mig att det inte är lika vanligt som vi (eller i alla fall jag) lärt mig. Här var det omprogrammering som gällde.

Engelska är ett fantastiskt språk, mer nyansrikt än det svenska. Kanske är det därför det finns så många goda talare i England? Churchill lyssnade vi lite på, liksom John Osborne (skuggfinansminister). Fantastiska talare, men det blir lite platt när man översätter till svenska...

Efter en intensiv vecka med engelska från morgon till sen kväll är det back to work nu.

Inga kommentarer: