Många vittnar om att det är en suverän undervisning. Individanpassat, koncentrerat, effektivt, fokuserat och i en miljö med likasinnade. Ingen behöver känna sig "dum".
Jag undrar bara varför detta inte kan ske under vanliga skolåret också? Det är ju samma elever, samma lärare och samma byggnad... Är det för att det finns en så tydlig gräns för behörighet inför gymnasiet att motivationen att inte gå på IV gör skillnad? Är det andra lärare som man kanske kommer bättre överens med och förklarar på ett sätt som man förstår?
Samtidigt - det går ju att organisera under terminerna också. Man hör ständigt att man inte har råd, att fler skulle behöva hjälp etc. Men det här är inte särskilt kostsamt. Staten skjuter till lite pengar som smörjmedel, men det är bråkdelar av vad hela skolan kostar. Och vad det kostar att elever går IV, det är sannerligen inte gratis. Det borde gå att organisera läxhjälp, individuell extraträning etc ändå (och en del gör det framgångsrikt, det vet jag). Och det finns ju inget i grundlagen som säger att man ska ha matte varje vecka en timme här och en timme där. Man får koncentrera det om man vill.
För det är ju lite sent med sommarskola när man fått IG i nian. Risken, jag vet inte hur stor den är, men risken är att det blir lite för lätt att få G efter sommarskolan och frågan är hur eleverna klarar sig på gymnasiet sedan. Hur väl sitter två veckors matematik när skolvardagen närmar sig? Jag har inte sett någon studie om detta, men det vore intressant. Det vore ju bättre för alla parter om man kunde erbjuda extra hjälp tidigare, men jag vet ju att det alltid finns människor som startar sent och behöver en definitiv gräns för att komma igång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar