28 augusti, 2009

Hur tänkte de här?

Ibland blir man bara så förundrad över vad en del har för sig. Igår avslöjade UNT att en rektor på en friskola i Uppsala har höjt betygen för sin son, ett IG i projektarbete blev ett MVG... Inte så konstigt att det gymnasiet gått i konkurs. Hur kan han??? Han drar vanära över både sig och sin son och ger friskolemotståndare vatten på sin kvarn. Dessbättre är det nog bara ett enstaka utslag av dåligt omdöme. (expressen)

Läste också om Malmö, som fått 148 miljoner kronor för att förbättra elevernas måluppfyllelse i invandrartäta skolor i Rosengård, Fosie och Hyllie, men inte uppnåt några mätbara resultat (radion, Skånska dagbladet). Det räcker alltså inte att ösa in pengar, det handlar om politik och organisation också. S-kommunalrådets uttalande är talande för hur de ser på skolan: "Kunskapsmålet är inte allt". Jo, i det här fallet är det just det. Det uttalade syftet med pengarna var att höja måluppfyllelsen, att få fler elever att bli behöriga till gymnasiet och det har sossarna misslyckats med. Det är klart att det kan finnas andra vinster med 148 miljoner kronor extra, men nu fanns det ju ett tydligt syfte med pengarna. Hennes uttalande visar två saker, dels hur lättvindigt sossarna hanterar skattepengar och dels sossarnas syn på kunskap.

Och så läste jag om Kungsbacka, som ska avskeda alla dagmammor och tränga in barnen i förskolan i stället (GP). Kd-ordföranden i nämnden säger att man "valde något som gick att ta bort". Bort med dagmammorna och valfriheten, känns lite obegripligt från att komma från en kristdemokrat... Jag inser behovet att hålla budget i kommunen, men inte kan man väl strypa valfriheten på det sättet?! Min bild är att dagmammor dessutom är billigare än förskolan, om man bara ser rent ekonomiskt på det hela. För mig är valfrihet viktig, varför bara erbjuda en lösning för alla? Tur att vi infört lagen om barnomsorgspeng, som gör det möjligt för dagmammorna att bli privata om de vill och ger föräldrarna rätt att välja privata dagmammor.

Som sagt, ibland undrar man hur folk tänker. Det är sånt här som gör att jag fortsätter med politiken. Varje dag finns det orättvisor och slöseri med skattepengar som måste bekämpas.

3 kommentarer:

majsan67 sa...

är du en politiker som tänker???
Jag vet inte heller hur man tänkt, precis som du, men hoppas kunna ta reda på det.

Jag saknar fortfarande besparingsförslag när det gäller skolledare. Behöver man verkligen ha mer än en rektor på varje skola?

Hur mycket pengar kan man spara på där??

Mats Gerdau sa...

Hej, jag försöker tänka lite ibland...

När det gäller antalet skolledare så finns självklart inget exakt svar. Men jag vet att skolledningen har en avgörande betydelse för skolans kvalitet. Ofta har offentlig sektor sämre psykosocial arbetsmiljö än privata företag, säkert beroende på att det är stora organisationer men också att man inte tillräckligt satsar på chefsutveckling. Medarbetarna måste ses och chefen har ett stort ansvar för att utveckla dem. Har man för många medarbetare under sig så kan det bli svårt.

Eva Johansson sa...

Åhhhh.... jag säger som föregående talare, en politiker som tänker sådana måste vi värna om :-)

Förslaget i kungsbacka kommun är helt befängt och går stick i stäv mot alla vackra ord om hur vi måste se till barnen.
Nej jag tror att "sparar" man på fel ställe så får man betala dyrt för detta senare.
Det är ett alltför vanligt misstag att panikspara utan att tänka över konsekvenserna ordentligt!

Jag har startat en facebooksida i protest och det faktum att den ökar med över 100 medlemmar per dag från hela landet säger en hel del! har också genererat en del intresse från press (intressant fråga tydligen när det inte är så långt till val!)

http://www.facebook.com/group.php?gid=136768208736#/group.php?gid=136768208736