19 augusti, 2009

Malmöelever gav lärare högt betyg

Apropå betyg så läste jag i somras att de Malmöelever som på prov fick betygsätta sina lärare i våras var ganska nöjda. Sydsvenskan och Skånska Dagbladet rapporterade om detta för en månad sedan.


540 elever deltog i pilotprojektet, som vad jag förstår är tänkt att skalas upp kommande år. Genomsnittet för de 30 deltagande lärarna blev 4 på en femgradig skala. Eftersom det endast var lärare som själva aktivt ville vara med så kan man väl gissa att de var ganska förvissade om elevernas positiva inställning. Frågan är hur det går om/när alla lärare bedöms på detta sätt.


Det var väldiga diskussioner i höstas och vintras om detta och Ilmar Reepalu fick det hett om öronen. Inte minst LR var starkt kritiska, men även mina lokala partikamrater. Så här i efterhand, och efter att bara ha läst tidningsartiklar i ämnet, så verkar inte oron ha varit befogad.


Det var ju inte så farligt, eller hur? För egen del tycker jag att det är rätt naturligt att eleverna får vara med och utvärdera sin skola och lärarnas insatser, men det ska ske på rätt sätt och med respekt för professionens integritet. Det är ett förbättringsinstrument, inget sätt att peka ut en enskild person. Ser man det så, så tror jag att man har mycket att vinna på att lyssna på eleverna. Det är ju trots allt för dem som skolan är till.

Inga kommentarer: