Regeringens förslag att tillåta spetsutbildningar på grundskolan utmanar Jante. Även duktiga elever ska ha rätt att utvecklas och lära nytt. Det finns för många som har tråkigt i skolan, de måste få utmaningar. Mattesnillen behövs! Språkgenier är värda sin vikt i guld. Varför är det bara accepterat att springa snabbt, men inte vara duktig på mer akademiska områden? Varför ska man bara sitta av tiden, om man redan kan allt?
För mig är det en fråga om att se varje individ. Om man menar allvar med att alla ska få utvecklas så fordrar det åtgärder också. Camilla Wallström kommer i dagarna med en bok om just begåvade personers skolgång, "Se mig som jag är". Detta är ett tabubelagt och obeforskat område. Här finnns väldigt mycket kvar att göra fortfarande.
Sk elitklasser är en del för att ändra på kulturen, men det får verkligen inte stanna där. De flesta vill inte flytta hemifrån för att gå i skola som utmanar just dem, utan de vill gå i sin vanliga skola. Därför måste varje skola ha program för hur man möter särbegåvade och högpresterande elever. Det saknar jag idag. Men efter valet kanske vi kan göra större insatser, om vi får nytt förtroende förstås. I den moderata arbetsgrupp om Ungas villkor som jag ledde för något år sedan tog vi upp frågan om att möta talanger bättre, så det är kul att hela Alliansen nu står bakom det.
De rödgröna är så klart emot. Men Ylva Johansson resonerar helt bakvänt, när hon frågar varför man ska välja ut elever. Det är ju eleven som väljer skola, inte tvärtom. Är det svårt att förstå?
Ibland verkar det som om de rödgröna tror att talang, begåvning och ambition är något konstant som kan fördelas lika för alla. Men det går inte. Talang är dessvärre medfött och i så motto orättvis. Jag har uselt bollsinne och är inte särskilt teknisk. Men jag är en hejare på historia och en del andra saker. Vi är bra på olika saker, och alla måste få utveckla det just han eller hon är bra på och intresserad av. Om min språkbegåvade dotter skulle fått läsa mer språk och bli duktigare i det, så blir ju inte någon annan sämre. Summan är inte konstant. Det blir inte orättvist för att talanger utvecklas.
Det måste ju vara en viktig politisk uppgift att se till att alla får växa. Sen kan man ju också fråga sig om ett samhälle har råd att tacka nej till sina talanger. Jag tror att vi får ett bättre samhälle om vi tillåter och uppmuntrar talanger att blomma ut.
3 kommentarer:
Jag hör till dem som blir ytterst irriterad av att fotbollsklubben börjar toppa laget och att välja ut den bästa trettonåring när jag vet att det nästan säker är någon av de andra som är nummer ett som vuxen.
I linje med detta är jag inte för avgörande val under grundskoletiden och hoppas att det fortsatt ska vara möjligt att välja alla slags gymnasieutbildningar oavsett val under grundskolan. Den enorma begränsningen av valfriheten under grundskoletiden är däremot fruktansvärt destruktiv för alla elever oavsett talang, vanliga eller med svårigheter. Detta är jag så oerhört övertygad om att jag samlat argumenten i ett blogg-inlägg. Det är utan tvekan så att valfriheten kan ökas avsevärt utan att innebära allvarliga begränsningar i andra viktiga saker.
De rödgröna är återigen helt fel ute och vill äta kakan och att ha den kvar när de inte vill tillåta någon valfrihet men ändå pratar om frivillighet.
Länk till inlägg om mer valfrihet:
http://janlenander.wordpress.com/2010/08/03/mer-valfrihet-istallet-for-frivillighet/
Bra, Jan!
Håller med om att man kan och borde öka valfriheten mer. Det är för mycket lika för alla idag. Likvärdigt har blivit lika i socialdemokraternas värld. Det måste vi ändra på.
Skicka en kommentar