23 februari, 2009

Ambassadörsakademin

I fredags besökte jag Ambassadörsakademin, en nystartad fristående gymnasieskola med 70 elever på NV- och SP-programmen.

Det var mötet på gymnasiemässan i höstas som gav mersmak. Spännande utbildningar mot dels ledarskap och dels biomedicin och båda med mycket friluftsliv samt en engagerande rektor gjorde att jag fastnade för den här skolan lite grand. Det jag fick se i fredags bekräftade vad jag sett tidigare. Så engagerade elever och personal och härlig stämning.

Lite roligt att skolan var med i samma TV-program (Skolfront) som jag i torsdags också. Skolan har ambition att underlätta för elever som är/blir föräldrar, bl a med eget dagis. Vilken annan skola gör det?

De läser i block, vilket gör att eleverna bara läser 2-3 ämnen i taget. De sa själva att det blir lugnare och mer fokuserat. Trots att skolan bara har teoretiska program så har samtliga elever praktik, något som de uppskattade. Jag var också med på en samhällskunskapslektion. Eleverna har i uppdrag att skapa ett eget land. Statsskick, religion, allianser med andra, prioriterade frågor... Jätteambitiöst och roligt. Varför fick vi inte göra sånt på min tid?

Det här är det roligaste med att vara riksdagsledamot, alla spännande möten och träffar med engagerade och kreativa personer. Jag funderar på dom som helst vill bli av med alla friskolor och absolut inte att fler ska få starta. Tänk vad mycket idéer och kraft som aldrig skulle släppas loss då. Vad mycket fattigare Sverige skulle bli med deras inställning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh vad jag blir arg på dig!
För det första, visst VAR det skitkul att läsa i block tills de helt plötsligt ändrades att vi kanske hade en tre-timmars lektion i veckan.
Visst det funkar i ämnen som samhällsvetenskap, historia, religion o.s.v.
Men tror du att det funkar på matematik, fysik eller kemi? Har du varit elever själv så borde du ha lite samförståelse.
Jag rent av lider att vi bara har 3 timmar kemi/matte/fysik i veckan. Jag glömmer bort allting två dagar senare och försök inte komma med "man måste jobba hemma". Ja, man måste jobba hemma, det vet vi alla men är inte då bättre att ha tre lektioner utspritt under en vecka för att få in det mer i huvudet?


Men enligt rektorn var det "men ni använder matematik i vardagslivet". Ja käre rektor det gör vi när vi räknar mynt! Hur ofta försöker jag få ut reela rötter ur en ekvation som jag aldrig skulle se någonannanstans än en mattebok?

Det var skillnad förut för då var det verkligen block. Då hade vi endast 3-4 ämnen under 8-16 v som vi stenhårt fokuserade på. Det var lugnt och skönt, men det är inte så längre.

Och såklart om du kommer till vår skola och frågar sånt här. Tror du en elev skulle våga säga sanningen framför rektorn?
Eller framför dig? Tror du vi vill framstå som sabotörer för skolan? Det ligger så himla mycket mer bakom det man ser när man är där en gång.

Ambassadörsakademin har förstört flera elevers utbildning genom att anställa folk som lärare som inte ens kan eller förstår det ämnet de lär ut.
Jag har svårt med mer advancerade ämnen som kräver matematisk lösning på saker och ting. Jag förstår inte, jag saknar den kunskapen, det steget som man ha gått igenom för att förstå.

Och jag hör samma skit dag in och dag ut. "Ni är så engagerade", "Ni bryr er verkligen om det".. Enligt mig är det rena rama skitsnacken. De kanske verkar engagerade, de kanske verkar som om de bryr sig. Men gör de det verkligen för eleverna eller gör de det för sig själva?

Jag kan inte sluta säga att det är ett stort antal elever som är missnöjda som aldrig blir hörda. De tystas ner. De vågar inte. Men sånna som jag, som säger till när någonting inte stämmer, inte är bra, vi får skit. Vi blir märkta som sabotörerna som vill att skolan ska gå dåligt.

Men då är frågan.. Varför? Kan det finnas någon bakomliggande anledning till varför vi klagar? Är det för att det ska gå sämre, eller är det för att vi vill att det ska bli ändrat på och bli bättre?

Jag skulle nog vilja ha kontakt med dig. En riktigt pratstund av något slag som kanske får dig att se den riktiga skolan. Inte den som du får se av rektorn eller av vissa utvalda elever. Utan av en som har drabbats hårt. Av en som säger hur det är.. Av en som vågar säga ifrån.



Förresten.. Det där med göra eget samhälle är ingenting nytt. De flesta gymnasium håller på med det så försök inte få det att framstå som det är någonting vi kom på.

Anonym sa...

Och låt mig gissa. När du var på vår skola så pratade du med fyra elever. Tre killar och en tjej?

Du vet att om du frågade runt och fick alla att gissa på vilka elever det var du snackade med när du var här så skulle alla veta vilka det var.

Nästa gång. Om du någonsin kommer hit igen, prata med mig. jag är den enda asiaten så det borde inte vara svårt att hitta mig. Sen kan du gå omkring random och sätta ihop en egen grupp och inte den gruppen rektorn låter prata med dig.
Tror du inte att det var en aning planerad att de enda fyra st som tycker att skolan är ok, får du prata med?

Anonym sa...

Du kollade inte upp rektorn va?
I så fall hade du sett att han fick sparken från sitt tidigare rektorsjobb då han vart ansvarig, styrde och ställde så att ett antal hundra elever gick ut ur gymnasiet utan fullständiga betyg.'

Men hallå. Välkommen till verkligheten herr riksdagsman. Om du ens skulle vilja bemöda dig med att inse att människors vardag skiljer sig enormt från det ni VILL se.

Anonym sa...

Fuck iden med friskolor... svin som bara tanker pa pengar.

Anonym sa...

Ack så intressant. Inte ett dugg förvånad. De flesta friskolor funkar uselt men friserar verkligheten inför myndigheter och besökare. Hur många behöriga gymnasielärare har skolan? Aj, en akilleshäl för friskolorna. Billigare med obehöriga men så kan de inte mycket heller. Och hur ska en obehörig kunna sätta korrekta betyg?
Hälsningar
en behörig, erfaren gymnasielärare