Har just haft en debatt i Skolfront i SVT mot miljöpartisten Mats Pertoft. Utgångspunkten var förslaget från vår utvecklingsgrupp om Ungas villkor som handlar om att våra svenska elever bör få mer undervisning. Miljöpartiet tycker att det är ett korkat förslag. Undrar vem som är korkad...?
Bakgrunden är att svenska högstadie- och gymnasieelever har ungefär en timmes mindre undervisning varje dag än genomsnittet i EU. Det håller självklart inte. Våra ungdomar måste få lära sig minst lika mycket som övriga ungdomar i Europa. Sverige högstadieelever har idag näst minst undervisning i hela EU, bara Lettland är sämre.
Pertoft försökte konstruera en motsättning mellan kvalitet och kvantitet som inte finns. Vi måste nog ha både och tror jag. Det tar tid att lära sig svåra saker och då spelar bättre betygssystem och nationella prov ingen roll, även om det i sig är jätteviktiga instrument för att höja kvaliteten. Men det är väl klart att man lär sig mer matte om man har 120 lektioner i stället för 90 (som det är idag i åttan, visade en TIMMS-rapport). Eller att man blir säkrare på att köra bil om man tar 30 lektioner i stället för 15. Varför förnekar miljöpartiet det uppenbara?
Fast det är bra att miljöpartiet visar sin rätta sida nu. Flummigt och kunskapsfientligt.
2 kommentarer:
Det viktiga är att det inte blir mer tid i klassrummet för mer tid i klassrummets skull. Centralt är att eleverna får möjlighet till mer lärarledd tid - inte nödvändigtvis traditionell "klassrumsundervisning" utan att den utökade tiden ger möjlighet till individuell hjälp, stöd, utveckling med mera.
Ser heller ingen motsättning i förslaget, men det viktiga är att rektor och lärarna tar detta (eventuellt) utökade uppdrag på allvar och inte gör "more of the same", ity då har vi inte vunnit något.
Håller med. Vi föreslår inte mer tid för dess egen skull. Men ibland går kvalitet och kvantitet hand i hand. Delar också din uppfattning att det behöver bli mer individuell hjälp.
Skicka en kommentar